مهدیه آمل

مهدیه شهرستان آمل درسال 1335 تاسیس وشروع به کار کرده است

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

بانک رسانه مهدیه آمل

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

حسینیه

معرفی کتاب مهدوی

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

پيوندها

شهدای شاخص

سایت علما و مراجع

گالری تصاویر
۰

محبوبیت سردار سلیمانی با تبلیغات بدست نیامده است

 بخش خبری مهدیه آمل حاج قاسم سلیمانی

محبوبیت سردار سلیمانی با تبلیغات بدست نیامده است

محبوبیت سردار سلیمانی با تبلیغات بدست نیامده است

به گزارش بلاغ به نقل از خبر آنلاین، اولین سالگرد سردار بزرگ سپاه اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و تحلیل شخصیت این شهید والامقام محور گفت وگو با آیت الله مهدی هادوی تهرانی استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه علمی رواق حکمت بود.

آیت الله هادوی تهرانی در این گفت وگو، اخلاص حاج قاسم سلیمانی را موجب نفوذ او در دل اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: این شهید والا مقام، اگرچه نسبت به دشمنان اسلام به شدت مواضع تند و سخت می گرفت، اما در عین حال "رُحَماءُ بَینَهُم" بود و در داخل کشور و نظام، نسبت به همه، یک نوع رحمت، عطوفت، مهربانی داشت؛

رئیس پیشین هیئت علمی بعثه مقام رهبری در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سؤالی پیرامون حمایت های گاه و بیگاه سردار سلیمانی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افراد مختلف را می شناخت و خدمات و زحمات آنان را برای انقلاب اسلامی می دانست و سعی می کرد اگر کسی مورد هجوم و بی‌ انصافی و حرف های غیر عادلانه و تندروی واقع شده، در حد توان خودش از آن دفاع کند.

مشروح این گفت وگو با آیت الله هادوی تهرانی که به بهانه اولین سالگرد به شهادت رسیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تحلیل شخصیت او انجام شد را در ادامه بخوانید:

به نظر شما مهمترین ویژگی های شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چه بود که این چنین محبوب دل‌ها شد و اقشار مختلف مردم با گرایشات مختلف فکری، او را دوست داشتند؟

بزرگترین ویژگی شهید بزرگوار سردار سرافراز اسلام، شهید سلیمانی، اخلاص آن بزرگوار بود. یعنی اخلاص داشتن رمز جاودانگی حاج قاسم شد؛ قطعا آن چه که باعث شد، او اینچنین بر دلها غلبه پیدا کند، همین بود که او بین خودش و خدا را اصلاح کرده بود؛ همان تعبیر که در روایات هم وارد شده که "کسی که بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح خواهد کرد"؛ همین امر باعث شد که این شهید بزرگوار، اینچنین در دل‌ها جای بگیرد و این چنین محبوب قلب‌ها باشد.

راز نفوذ و محبوبیت سردار سلیمانی در بین مردم و جریانات سیاسی
*به نظر شما، منش سیاسی این شهید بزرگوار چگونه بود که افرادی از جریانات مختلف سیاسی کشور از اصلاح طلب ترین اصلاح طلبان تا اصولگراترین اصولگرایان و حتی برخی افرادی که شاید انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را هم قبول نداشتند و یا با آن زاویه داشتند، اما از سردار سلیمانی به نیکی یاد کرده و از به شهادت رسیدن ایشان ابراز تأسف می کردند؟

این نوع آثار نتیجه فقط یک موضوع و یک جهت و نتیجه فقط یک منش سیاسی یا سیاست رفتاری نیست، بلکه این ها الطاف خاص الهی است که خداوند تبارک و تعالی به بندگان خالص خودش ارزانی می کند؛ اگر سردار سلیمانی در اقشار مختلف مردم با گرایشات مختلف سیاسی اینچنین نفوذی در دلها دارد، به دلیل همین لطف الهی است که طی یک اخلاص و مجاهدت آن بزرگوار در راه اسلام به وجود آمده است. و این که، این آثار و برکات که نصیب سردار سلیمانی شد، نتیجه یک منش سیاسی و یک مسئله سیاسی و یک مسئله دنیایی باشد، نبود؛ این تحلیل ها، نتیجه عدم توجه به حقایق عالم هست، که انسان های سطحی، فقط چنین تحلیل هایی می کنند.

*سلوک اخلاقی شهید سلیمانی را چگونه تحلیل می کنید؟

بزرگترین خصلت حاج قاسم، اخلاص ایشان و توجه به خداوند تبارک و تعالی و توکل به خدا بود. شهید سلیمانی(رض)، در سخت ترین شرایط در بعضی از موارد، با آرامش قلب وارد محوطه ها و منطقه های درگیری و جنگ می شد، که نشان می داد بهترین نوع از توکل به خدا را دارد که آن توکل، به او قدرت می دهد که از حدود قدرت های عادی انسان های متعارف خارج است؛ و او بخاطر خودنمایی این کارها را نمی کرد که اگر می کرد قطعا مورد توجه خداوند تبارک و تعالی قرار نمی گرفت، بلکه بخاطر خدا این اقدام را انجام می داد.

به تعبیر مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی(رض) که در جملات شان دارند که "شما بازیگری و ریاکاری را کنار بگذارید کارها درست می شود"، واقعا باید گفت که سردار سلیمانی بازیگر نبود که بخواهد نمایش اجرا کند، بلکه با واقعیت و حقیقت این کارها را انجام می داد تا قلب و دل کسانی که در محاصره بودند مستحکم تر کند و به آن ها امید دهد؛ و چون چنین کارهایی می کرد که در واقع نشان دهنده توکل واقعی او به خدا بود، چیزی که خود ما از آن به زبان سخن می گوییم اما در دل خیلی وقت ها به آن باور نداریم که لاحول ولا قوة الی بالله العلی العظیم؛ مرحوم شهید سلیمانی(رض) آیه توکل بر خدا، آیه اخلاص، و آیه ایمان بود؛ ایمان به خداوند تبارک و تعالی؛ ایمان واقعی به خدا همین است که ما در رفتار و گفتار شهید سلیمانی(رض) می بینیم و نتیجه اش همین محبوبیتی است که در دل ها دیدیم؛ این حقایق، همه و همه به دست خداست و باید باور کنیم که عبد و بنده، وقتی ایمان به خدا آورد و واقعا برای خدا کار کرد، شامل آِیه ۷ سوره مبارکه محمد می شود که می فرماید: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم" به این معنی که "ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد". لذا می بینیم که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که چون واقعا مخلصانه در راه خدا قدم گذاشت، خدا هم او را یاری کرد و او حقیقتا تا آخرین لحظه از زندگی خود، مستحکم و با مقاومت کامل، در برابر هر گونه کجی و در برابر هرگونه ناراستی ایستاد و نهایتا به چنین سرافرازی و سربلندی در ظاهر دنیا رسید و انشاالله به فلاح و رستگاری در آن سوی عالم هم، خواهد رسید.

سردار سلیمانی نسبت به دشمنان تند و سخت و در داخل کشور رُحَماءُ بَینَهُم بود
*در منش سیاسی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هیچ وقت مشاهده نکردیم که موضع تندی علیه مسئولین داخلی کشور داشته باشند؛ حتی انتقادهای ایشان هم اگر مطرح می شد، این قدر ظریف و ریز بود که کمتر کسی اشکالی به آن وارد می کرد؛ چطور می توانیم از این منش سیاسی ایشان درس بگیریم؟ ضمنا مشاهده می کردیم که ایشان نسبت به هیچ کس از نیروهای داخل انقلاب و مسئولین کشور هتک حرمت نمی کردند و موضع تند علیه هیچ یک از شخصیت های نظام جمهوری اسلامی نداشتند.

به تعبیر قرآن و آیه ۲۹ سوره فتح که "أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم" به این معنی که "مؤمنان کسانی هستند که در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند"، شهید سلیمانی(رض) مصداق بارز یک مؤمن و مصداق بارز این آیه قرآن کریم بود؛ این شهید والا مقام، نسبت به دشمنان اسلام به شدت مواضع تند و سخت می گرفت، اما در عین حال "رُحَماءُ بَینَهُم" بود و در داخل کشور و نظام، نسبت به همه یک نوع رحمت، عطوفت، مهربانی داشت.

 آن آموزه اصیل اسلامی، آن آموزه اصیل نبی اعظم(ص) که ما باید دیگران به ویژه مؤمنین و مسلمین را ما دوست داشته باشیم و نسبت به آن ها دلسوز باشیم، مورد توجه این شهید بزرگوار بود. شهید سلیمانی(رض) نسبت به مؤمنین و مسلمین و نسبت به آن ها که با اسلام درگیر بودند دلسوز بود و از سوی دیگر با کسانی که در مقابل انقلاب اسلامی بودند و دشمنی آشکار داشتند، نسبت به آن ها تند و استوار بود و مواضع مستحکمی داشت و نهایتا هم توسط همان ها به شهادت رسید؛ ایشان بخاطر همان مواضع استوار و بخاطر همان اقدامات بی نظیرش توسط دشمنان به شهادت رسید و البته ایشان مثل بعضی ها نبود که فقط به شعار اکتفا می کنند و در واقع عملی را انجام نمی دهند، بلکه شهید سلیمانی(رض) به صورت واقعی بر علیه مصالح شوم و منافع ناصواب دشمنان اسلام فعالیت می کرد و آن ها هم بخاطر همین آثار واقعی که از او می دیدند، او را نهایتا به شهادت رساندند.

هرجامعه بشری نیازمند شخصیت هایی چون سردار سلیمانی است
*جامعه امروز ایران، چقدر نیاز دارد که با چنین روشی در صحنه سیاسی خود روبرو شود؟ منشی که در عین مقابله با دشمنان نظام، در خصوص نیروهای داخل کشور، موضعی به دور از هتک حرمت و همراه با مهربانی و جذب حداکثری داشته باشد؟

همیشه جامعه بشری در هر زمان و مکانی، نیازمند آدم هایی مثل شهید سلیمانی است. ای کاش که لا اقل بخشی از آن درجه ای از آن اخلاصی که شهید سلیمانی(رض) داشت در دیگران هم تحقق پیدا می کرد که اگر این اتفاق می افتاد، قطعا بسیاری از مشکلات ما با راحتی با مشکل بسیار کمتر و با موانع اندک تر، به راه حل های درست تر منتهی می شد و شرایط ما قطعا بسیار می توانست بهتر از این باشد.

هم در داخل و هم در خارج، ما همیشه به شخصیت هایی مثل شهید سلیمانی نیاز داشته، داریم و خواهیم داشت و امیدواریم امثال این بزرگوار، نه فقط در بین سپاهیان سرافراز انقلاب اسلامی، بلکه در بین همه اقشار مختلف جامعه وجود داشته باشند و به برکت وجود آنان، انشالله مشکلات مرتفع شود و مسائل و اختلافات بیهوده ای که وجود دارد کنار برود و در نتیجه مردم بتوانند حقیقت را از مجاز و درست را از نادرست و صحیح را از ناصحیح تشخیص دهند انشاالله.

5512213.jpg

سردار سلیمانی از افرادی که مورد تندروی واقع می شدند، دفاع می کرد
*شهید سردار سلیمانی در مواقع مختلفی که مشاهده می کرد آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مورد انتقادهای شدید و بعضا تخریب برخی افراد قرار می گرفت، به طرق مختلف از جمله انتشار عکس دو نفره وصمیمی از خودشان در کنار دکتر ظریف، به نوعی در مقابل این تخریب ها بر علیه آقا ظریف واکنش نشان می دادند؛ نظر شما در این باره چیست؟

بله. سردار سلیمانی بالاخره افراد مختلف را می شناخت و خدمات و زحمات آنان را برای انقلاب اسلامی می دانست و سعی می کرد اگر کسی مورد هجوم و بی‌ انصافی و حرف های غیر عادلانه و تندروی واقع شده، در حد توان خودش از آن دفاع کند؛ و ابدا با آنها همراهی نداشت؛ که این منش و رفتار ایشان هم بر می گردد به همان اخلاص و صفای شهید سلیمانی(رض)؛ چون او نگران این نبود که مبادا بخاطر یک اقدام در حمایت از یک مؤمنی، نسبت به خودش یک مشکلی پیدا شود و شاید خودش هم مورد نقد غیرمنصفانه از سوی همین افراد قرار گیرد؛ او اصلا نگران این ها نبود.

این شهید والامقام توکل داشت بر خدا؛ او اخلاص داشت؛ برای خدا کار می کرد، نه برای نمایش و نشان دادن کارش به دیگران و یا مثلا رأی آوردن در انتخابات و مسائلی از این قبیل که متأسفانه باعث می شود ما از اخلاص فاصله بگیریم؛ و در نتیجه اعمال ما به ظاهر اسلامی و به واقع غیر اسلامی می شود؛ همه ما باید بدانیم که نتیجه اعمال ما که یک امر واقعی است، با شعار تغییر نمی کند؛ شهید سلیمانی واقعا ایمان به خدا داشت؛ واقعا به قدرت خدا باور داشت؛ واقعا توکل به خدا داشت و واقعا اخلاص در عمل داشت و نتیجه این واقعیت ها همین است که ما به چشم می بینیم و هیچ کس هم نمی تواند این حقیقت را انکار کند که شهید سلیمانی در دلها جا دارد.

محبوبیت سردار سلیمانی با تبلیغات بدست نیامده است
شهید سلیمانی محبوب دلهاست؛ هیچ کس هم برای محبوبیت او هیچ کار تبلیغاتی خاصی انجام نداد؛ محبوبیت حاج قاسم، نتیجه تبلیغاتی که چند صباحی باشد و بعد هم از بین برود نیست؛ بلکه نتیجه تأثیری است که خداوند تبارک و تعالی بر دلها و نفوس و جانها می گذارد، چرا که خدا بر همه عالم مسلط است. یک بنده ای که بنده خوب خداست، خدا او را حمایت می کند، همچنان که در طول تاریخ انبیا(ع) و اولیا، فقط با حمایت خدا و بدون حمایت های ظاهری دنیایی، توانستند کارهای بزرگ انجام دهند. شهید سلیمانی هم بعنوان یک بنده خوب و خالص و مخلص خدا، آثاری که ما امروز شاهد آن هستیم را دارد که این آثار همه نتیجه اخلاص است؛ ای کاش ما هم به تعبیر مرحوم آیت الله العظمی بهاءالدینی، "باور کنیم که خدایی هست"، چنانکه شهید سلیمانی باور کرده بود و اگر ما این مهم را باور کنیم، همه چیز ما تغییر خواهد کرد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی