مهدیه آمل

مهدیه شهرستان آمل درسال 1335 تاسیس وشروع به کار کرده است

بانک رسانه مهدیه آمل

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

حسینیه

معرفی کتاب مهدوی

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

پيوندها

شهدای شاخص

سایت علما و مراجع

گالری تصاویر

۵۰ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۰

من مظلوم ترین مادر شهیدم+کلیپ

 بانک فیلم بخش خبری مهدیه آمل زندگی به سبک شهدا

من مظلوم ترین مادر شهیدم+کلیپ

من مظلوم ترین مادر شهیدم+کلیپ

مظلوم ترین مادر شهید ایران؛
فیروزه شجاعی، مادر شهید داورپناه: من مظلوم ترین مادر شهیدم

مستند «کفن مشکی» داستان زندگی یک مادر شهید است، بانویی که با عنوان مظلوم ترین مادر شهید شناخته می شود. این زن قهرمان کسی نیست جز مادر شهید یوسف داورپناه که در سال ۶۰ به طرز فجیعی توسط حزب دموکرات کومله به شهادت رسید. در این مستند ماجرای شهید شدن یوسف از زبان مادر و دوستان او روایت می شود.

شهید یوسف‌ داورپناه در 15 تیرماه سال 1344 هجری شمسی، در شهر کرمان به دنیا آمد.

شهید داورپناه، در رشته برق فارغ التحصیلی شد و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

پس از آنکه گروهک‌های تجزیه طلب و تروریست در غرب کشور اقدام به آشوب و اغتشاش کردند و شهرهای کردنشین ایران را اشغال کردند، شهید یوسف داورپناه داوطلبانه رهسپار کردستان شد و با پیوستن به گروه ضربت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی به مبارزه با گروهکهای تروریست کردی پرداخت.

در 5شهریور سال 1362 بود که حزب منحله دمکرات کردستان ایران که کینه ای عمیق از شهید یوسف داورپناه داشتند با هجوم به منزل این شهید بزرگوار، ایشان را به اسارت گرفتند و در نهایت پس از شکنجه های فراوان روحی و جسمی، او را به طرز فجیع و دلخراشی به شیوه تروریستهای داعش به شهادت رساندند و سپس پیکر این شهید والامقام را بعد از مثله کردن در مقابل دیدگان مادرش، تحویل خانواده اش دادند.

مادر بزرگوار این شهید بزرگوار، زیر چشم هایش گود رفته است، اما نه به عمق رنجی که از فراق یوسف دردانه اش تحمل می کند، انگار داستانِ عشق بازی انتظار و چشم و یوسف تا ابد ادامه خواهد داشت.

مادر شهید یوسف داورپناه درباره جزئیات شهادت یوسف می گوید؛

من مظلوم ترین مادر شهید هستم، منافقین من و فرزندانم را اسیر کردند، من تنها مادر شهیدی هستم که بچه ام را جلویم سر بریدند، شکم بچه ام را پاره کردند و جگرش را در آوردند.

با ساتور بدن فرزندم را قطعه قطعه کردند و من 24 ساعت با این بدن تنها ماندم و خودم با دستم قبر کندم و کفن کردم و دفن کردم.

خانم فیروزه شجاعی مادر شهید یوسف داورپناه در خصوص نحوه عضویت فرزند شهیدش در سپاه و مصائبی که بر این شهید گذشت و همچنین نحوه شهادتش بیشتر توضیح می دهد؛

یوسف بعد از انقلاب وارد سپاه شد، جنگ که شروع شد دائما به منطقه کردستان رفت و آمد داشت. چند بار به شدت مجروح شده بود. خوب یادم هست، در همین ماه مبارک رمضان از طرف سپاه آمدند و گفتند که یوسفت زخمی شده و حالا در بیمارستان امام تبریز بستری است.

افطار نکرده راهی تبریز شدم، در بیمارستان چشمم از دور یوسف را شناخت، مادر قربانش بشود، چوب زیر دستش گذاشته و در میان تعداد زیادی از مجروحین ایستاده بود.

از دور صدایش زده و خود را دوان دوان به آغوشش رساندم، صدای شیون و زاری ام بیمارستان را به هم زد، همه داشتند ما را نگاه میکردند، مادری که مدت هاس پسر دلبندش را ندیده و یوسفی که مجروح در آغوش مادرش آرام گرفته...

یوسف گفت: مادر! تو را به خدا آرام باش! گریه نکن، من را از آغوشت بیرون بکش؛ بچه ها با دیدنت یاد مادرشان می افتند و دلشان میگیرد...

رنگ به رخسار نداشت. بعد از چند روز از بیمارستان مرخص اش کردیم و آمدیم خانه در روستای کوتاجوق. در منطقه همه او را میشناختند، ضد انقلاب و دمکرات کینه عجیبی از یوسف در سینه داشتند، چندین نفر از سرکرده هایشان را غافل گیر و در بند کرده بود.

شب خوابید! گفته بود برای نماز بیدارش کنم. نیم ساعتی به اذان مانده بود که بیدار شدم، دیدم دمکرات ها روی دیوار های خانه با چراغ به یک دیگر علامت میدهند، پدرش را بیدار کردم، گفتم دمکرات ها بیرون خانه هستند. گفت: آن ها هیچ کاری نمی توانند بکنند، آقا یوسف بیدار شد، گفت مامان چه خبره؟ گفتم چیزی نیست، نگاهی به ساعت کرد و برای نماز وضو گرفت، رکعت اول نمازش را خوانده بود که دمکرات ها وارد خانه شدند، همه جا را گرفتند، یوسف بدون توجه به آن ها نمازش را خواند و تمام کرد.

اسلحه را به سمت من گرفتند، گفتند: لامصب! تو هم حزب اللهی هستی؟ یوسف تفنگ را از پیشانیم کشید و گفت: شما برای گرفتن من آمده اید، پس با مادرم کاری نداشته باشد، میخواستند یوسف را ببرند.

یوسف گفت: مرا از پشت بام ببرید! گفتند: میترسی که از نگاه های مردم روستا شرم سار باشی؟ گفت: میترسم که زنان روستا مرا ببیند و هراس دلهایشان را فرا بگیرد و فکر کنند که شما به منطقه مسلط شده اید!

گفتند: تو نماز میخوانی؟ برای رهبرت است؟ این نماز برای خدا نیست و این عبادت ها قبول نیست.

گفت: نام رهبرم را به زبان نیاور، من برای رهبری میجنگم که یک ملت در نماز به او اقتدا میکنند، در این حال یکی از زنان دمکرات با قنداق تفنگ ضربه محکمی به دهان یوسف زد که غرق در خون شد، خلاصه یوسفم را بردند...

صبح که شد پیغام آوردند که یوسف را شهید کرده ایم، پدر و مادرش برای تحویل جنازه به مقر حزب بیایند. پدرش با شنیدن این خبر همان جا دق کرد و جان سپرد.

من و برادرش به آن سوی رودخانه رفتیم، یوسف را همان جایی که سپاه چندی از اعضای ضدانقلاب را به هلاکت رسانده بود، شهید کرده بودند، بدن یوسفم تکه تکه شده بود، انگشت هایش، جگرش، اعضا و جوارحش...

گفتند: اجازه نداری از اینجا خارجش کنی، همین جا دفنش کن... در حالی که اعضای ضدانقلاب به صورت مسلح بالای کوه ایستاده بودند، با دست هایم زمین را کندم، تکه تکه یوسفم را در قبر گذاشتم، یک مهر کربلا در دستم بود، خرد کرده و روی تکه های جسدش پاشیدم...

با فریاد لااله الا الله، الله اکبر و خمینی رهبر دفنش کردم، با دست های خودم، خدایا! تو خودت شاهد هستی که بالای سرش خانومی با چادر سیاه ایستاده بود و به من میگفت که آرام باش و بگو لا اله الله...

امروز با گذشت سال ها مزارش در منطقه به امام زاده معروف شده است، مردم منطقه از دعا در مزارش حاجت های زیادی گرفته اند، قبر یوسف و پیکر تکه تکه اش امروز محبوب و آرام بخش مردم منطقه است.

۰

خط حزب‌الله ۳۶۳ | ایران قدردان نخبگان

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب خط حزب الله

خط حزب‌الله ۳۶۳ | ایران قدردان نخبگان

خط حزب‌الله ۳۶۳ | ایران قدردان نخبگان

شماره سیصد و شصت و سوم هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان «ایران قدردان نخبگان» منتشر شد.

* سخن هفته این شماره خط حزب‌الله، به مناسبت دیدار اخیر نخبگان با رهبر انقلاب، مروری بر پیشرفت پرشتاب علمی و فناوری ایران اسلامی داشته است.

* خط حزب‌الله در گزارش هفته خود با عنوان «کابوس صهیون»، ثمرات وحدت مسلمین در پیروزی‌های پی‌درپی فلسطین و جبهه مقاومت را بررسی کرده است.

* شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهیدان امنیت، سرگرد پاسدار نورالدین جنگجو و طلبه بسیجی هادی عرفانی‌نیا تقدیم می‌شود.
 
۰

اخباردفاعی امنیتی درهفته‌ای که گذشت

 بخش خبری مهدیه آمل

اخباردفاعی امنیتی درهفته‌ای که گذشت

اخبار دفاعی امنیتی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرفصل مهم‌ترین اخبار حوزه دفاعی و امنیتی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل است.

برای مشاهده متن هر خبر، بر روی تیتر مربوطه کلیک کنید.

دیدار رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با خانواده شهید طباطبایی
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با خانواده معظم شهید علیرضا طباطبایی دیدار کرد.

فرمانده کل سپاه:
برخی کشور‌ها مشتاق استفاده از فناوری‌های سپاه هستند/ باید هر چند وقت یکبار با دشمنان بیرونی تسویه‌حساب کنیم
سرلشکر سلامی‌ گفت: برخی قدرت‌های پیشرفته نظامی جهان امروز مشتاق استفاده از سامانه‌های تولیدشده در نیروی هوافضای سپاه هستند.

بخش دوم/ سردار احمدی‌مقدم در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:
لیبرال‌ها باعث سقوط کردستان شدند/ هنوز نتوانسته‌ایم دفاع مقدس را خوب روایت کنیم
فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به غائله کردستان گفت: وقتی داشتیم به اوضاع مسلط می‌شدیم، لیبرال‌هایی که در دولت وقت بودند، اعلام کردند که درگیری‌های کردستان با مذاکرات سیاسی قابل حل است؛ اما این مذاکرات حاصلی جز عقب‌نشینی برای مبارزینِ با ضد انقلاب نداشت.

بخش پایانی/ سردار احمدی‌مقدم در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:
اداره «میدان» در مدیریت رسانه و افکار عمومی است/ برخی رسانه‌ها در جهت عکس تحقق تمدن ایرانی اسلامی عمل می‌کنند
سردار احمدی‌مقدم گفت: امروز ۷۰ درصد اداره میدان در رسانه و مدیریت افکار عمومی است و تنها ۳۰ درصد در میدان رقم می‌خورد.

وزیر دفاع:
صنعت دفاعی به دستاورد‌های چشمگیری در عرصه هوافضا دست یافته است
امیر سرتیپ آشتیانی گفت: متخصصان صنعت دفاعی توانسته‌اند با تکیه بر توانمندی داخلی به دستاورد‌های چشمگیری در عرصه‌های زمینی، دریایی، هوایی، هوافضا و الکترونیک دست یابند.

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع):
دشمن به دنبال هویت‌زدایی و آرمان‌زدایی در دانشگاه‌هاست
سردار «حسنی‌آهنگر» مهم‌ترین برنامه دشمن در دانشگاه‌ها را کم‌رنگ کردن هویت انقلاب اسلامی و آرمان‌زدایی عنوان کرد و گفت: از آنجا که آرمان ما بزرگ و ارزشمند است، باید همواره آمادگی لازم را برای مقابله با فتنه‌های دشمن داشته باشیم.

فرمانده سپاه تهران بزرگ:
مجروحیت ۸۵۰ بسیجی در اغتشاشات پایتخت/ اغتشاشگران درپی کشته‌سازی بودند
سردار حسن‌زاده با اشاره به دستور فرمانده کل سپاه مبنی بر منع استفاده از اسلحه در جریان اغتشاشات، گفت: از آغاز فتنه اخیر تاکنون، ۸۵۰ نفر از بسیجیان مجروح و سه تن از آنان شهید شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه:
برخی خواص در فتنه اخیر سقوط کردند
حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی با بیان اینکه برخی خواص در فتنه اخیر سقوط کردند، گفت: این فتنه را هم باید مانند فتنه‌های گذشته خنثی کنیم و بهترین کار در این زمینه، استفاده از جهاد تبیین است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:
«آجا» از مقتدرترین ارتش‌‎های دنیاست
حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از مقتدرترین، مؤمن‌ترین، پاک‌ترین و رزم‌آورترین ارتش‌‎های دنیاست.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش:
«هوش مصنوعی» از اولویت‌های نیروی هوایی است
امیر سرتیپ طالب‌زاده با تأکید بر لزوم رفع گلوگاه‌های نیروی هوایی ارتش گفت: هوش مصنوعی یکی از اولویت‌های تحقیقاتی و عملیاتی نیروی هوایی است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح:
حضور ۳ هزار تروریست پشت مرز‌ها را تحمل نمی‌کنیم
سرلشکر باقری گفت: اینکه سه هزار نیروی مسلح پشت دیوار مرز ما مرکز ساخت بمب داشته باشند، به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و با آن‌ها مقابله می‌کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش:
امروز وحدت مسلمین به مسئله‌ای استراتژیک تبدیل شده است
امیر «واحدی» گفت: در دنیای امروز وحدت مسلمین به مسئله‌ای استراتژیک تبدیل شده و تمام تبلیغات سوء دشمنان علیه اسلام به دلیل حقانیت این دین و ظلم‌ستیز بودن آن است.

یادداشت/
لزوم درس‌آموزی جوانان ایرانی از مکتب شهید سلیمانی
نظام اسلامی با تبیین حقایق و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متعدد فرهنگی کشور می‌تواند سازنده مسیری روشن و پر امید برای جوانان باشد؛ جوانانی که امنیت، عزت و اقتدار کشور در گرو همت آنان است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:
مردم و رهبری حافظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی هستند
حجت‌الاسلام سعیدی گفت: ملت انقلابی ایران و زعیم عالی‌قدر آن، حافظ این نظام و دستاورد‌های انقلاب هستند و طبق سنت الهی، این انقلاب به دست صاحب اصلی آن حضرت صاحب الزمان (عج) خواهد رسید.

فرمانده نیروی پدافند هوایی خبر داد؛
انجام تست‌های اولیه سامانه «باور ۳۷۳» در برد ۳۰۰ کیلومتر
امیر سرتیپ صباحی‌فرد از انجام تست‌های اولیه سامانه پدافندی باور ۳۷۳ در برد ۳۰۰ کیلومتری خبر داد.

تجدید میثاق مسئولان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با آرمان‌های امام راحل
مسئولان و کارکنان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به‌مناسبت سالروز تأسیس این سازمان، صبح امروز در مرقد مطهر امام خمینی (ره) حضور یافتند و با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش:
دشمنان در سوریه‌سازی ایران ناتوان هستند
امیر سرتیپ حاتمی با تأکید بر لزوم تقویت توان دفاعی، گفت: دشمنان قصد دارند که ما را همچون سوریه، لیبی، یمن، عراق و افغانستان درگیر جنگ کنند؛ اما به دلیل اینکه ما آماده و هوشیار هستیم، ناکام مانده‌اند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
افزایش روزافزون رویش‌های معنوی در ارتش جمهوری اسلامی
حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: روز به روز شاهد رویش‌های معنوی و ارزشی در ارتش جمهوری اسلامی ایران هستیم و از این پس این رویش‌ها بیشتر می‌شود.

با حضور جانشین فرمانده نزاجا صورت گرفت؛
اهدای مدال برنز مسابقات ستاره قطبی روسیه ۲۰۲۲ به تیپ «نوهد»
مدال برنز مسابقات ستاره قطبی روسیه ۲۰۲۲ با حضور امیر سرتیپ نعمتی به تیپ ۶۵ نوهد اهدا شد.

فرمانده کل سپاه:‌
می‌توانیم آواکس‌های آمریکایی را مورد هدف قرار دهیم/ سپاه به آموزش‌وپرورش در مقابله با فرهنگ غرب کمک می‌کند
سرلشکر سلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا صحنه نبرد به مدارس کشیده شود، گفت: می‌توانیم آواکس‌های آمریکایی را مورد هدف قرار دهیم؛ چون این علم از چشمه‌های جوشان قدرت و با توانمندی جوانان تحصیل‌کرده همین کشور به‌وجود آمده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:
فتنه‌انگیزان به اهداف خود نخواهند رسید/ رژیم صهیونیستی محکوم به نابودی است
حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: از دلایل توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، این است که بتوانند فشار‌های جبهه مقاومت بر رژیم صهیونیستی را کاهش دهند؛ اما این رژیم محکوم به نابودی است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه:
حضور رژیم صهیونیستی در منطقه تهدید جدی است
سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه حضور رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه یک تهدید جدی است، گفت: در این شرایط اگر یک همکاری نزدیک بین نیرو‌های مسلح کشور‌های منطقه شکل بگیرد، می‌تواند زمینه‌های لازم و کافی برای دیپلماسی و امنیت این منطقه را به وجود بیاورد.

آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس
رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی ارس واقع در قسمت شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل آغاز شد.

معاون اجرایی ارتش:
ورزش نقش مهمی در آمادگی نیرو‌های مسلح دارد
امیر سرتیپ محمودی گفت: توجه به امر ورزش در ارتش جمهوری اسلامی ایران یک اصل مهم و ارزشمند است و ورزش سهم مهمی در آمادگی جسمی و روحی و حفظ سلامت نیرو‌های مسلح دارد.

هشدار فرمانده کل سپاه به رژیم سعودی
سرلشکر سلامی با اشاره به شیطنت‌های رسانه‌های وابسته به رژیم سعودی، به این رژیم هشدار داد و گفت: مراقب رفتارتان باشید و رسانه‌هایتان را کنترل کنید؛ وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت.

دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد
دوازدهمین جشنواره مالک اشتر اشراف فرماندهی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حضور رئیس این سازمان و معاون هماهنگ‌کننده آجا برگزار شد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش:
اشراف فرماندهی به نتایج اثربخش منجر می‌شود
حجت‌الاسلام محمدحسنی گفت: هدف از اشراف فرماندهی، به دست آوردن نتایج محسوس، ملموس و اثربخش است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش:
الزام این روز‌های ما مدیریت جهادی است
دریادار سیاری با بیان اینکه در مدیریت جهادی تکلیف‌گرایی به جای وظیفه‌گرایی وجود دارد، گفت: الزام این روز‌های ما مدیریت جهادی است.

کسب مقام نایب‌قهرمانی و کاپ اخلاق تیم پنج‌گانه دریایی ارتش در مسابقات نظامیان جهان
مراسم استقبال از تیم پنج‌گانه دریایی ارتش اعزامی به مسابقات ارتش‌های جهان (سیزم) برزیل، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با حضور مسئولان ورزش ارتش برگزار شد.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛
ارزیابی مؤلفه‌های جنگ‌ ترکیبی در قرارگاه جنگ‌های نوپدید «نزاجا»
امیر سرتیپ نعمتی با بیان اینکه باید برای سناریوهای آتی دشمنان در حوزه فضای مجازی برنامه داشته باشیم، گفت: قرارگاه جنگ‌های نوپدید نزاجا مؤلفه‌های جنگ‌های شناختی و ترکیبی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

جانشین وزیر دفاع در نشست تخصصی نقش علم و فناوری در دفاع مقدس:
زیربنای اقدامات مهم فناورانه از دفاع مقدس گذاشته شده است
سردار سرتیپ فرحی گفت: دفاع مقدس برای ما از نظر علم و فناوری حائز اهمیت است؛ چرا که زیربنای اقدامات مهم فناورانه و علمی از دفاع مقدس گذاشته شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش:
«نزاجا» به تهدیدات در هر سطحی پاسخ می‌دهد
امیر سرتیپ حیدری گفت: نیروی زمینی ارتش به مرز خودکفایی رسیده است و آمادگی پاسخ به هرگونه تهدید در هر سطحی را دارد.

با حضور سرلشکر باقری برگزار شد؛
همایش تخصصی سالانه مسئولان فرهنگی نیرو‌های مسلح
همایش تخصصی سالانه مسئولان و مدیران فرهنگی نیرو‌های مسلح به میزبانی وزارت دفاع برگزار شد.

سرلشکر باقری در همایش مدیران فرهنگی نیروهای مسلح:
ترویج ناامیدی در نسل جوان از اندیشکده‌های آمریکایی نشأت می‌گیرد/ توافق با دشمنی که با تمام توان به جنگ ما آمده خیال خامی است
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: امروز دشمنان ما در قالب جنگ نرم که بخشی از آن در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد، برای اقشار، اقوام، اصناف، احزاب و ادیان مختلف کشورمان برنامه‌های خاص در نظر گرفته‌اند که این برنامه‌ها از مراکز مطالعاتی و اندیشکده‌های آنان بیرون می‌آید.

مشاور فرمانده کل سپاه:
آمریکا به دنبال تصرف قلب خاورمیانه یعنی ایران است
حجت‌الاسلام طائب گفت: آمریکا اگر بخواهد که مغز جهان باشد، باید قلب جهان را تصرف کند که قلب جهان خاورمیانه است و باید تصرف شود و تصرف خاورمیانه بدون تصرف ایران امکان‌پذیر نیست.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:
بی‌توجهی دستگاه‌ها نسبت به عملیاتی شدن بیانیه گام دوم/ باید در برابر دشمنان «قرارگاهی» عمل کنیم
سردار معروفی گفت: وقتی دشمن به‌صورت انسجام قرارگاهی و جبهه‌ای در برابر ایران فعالیت می‌کند، ما هم باید در برابر آن‌ها قرارگاهی عمل کنیم و نگذاریم دشمن بر تفکر جوانان ما اثر بگذارد.

فرمانده کل سپاه در دیدار با حجت‌الاسلام آل هاشم:
آرامش مردم اصلی‌ترین اولویت نیرو‌های مسلح است
سرلشکر سلامی با بیان اینکه دشمنان، احساسات پاک عده‌ای از جوانان ما را به بازی گرفتند، گفت: آسایش و آرامش مردم و پیشرفت کشور اصلی‌ترین اولویت نیرو‌های مسلح است.

هلی‌برن نیرو‌های ویژه سپاه بر ارتفاعات منطقه رزمایش ارس
در سومین روز از برگزاری رزمایش ارس نیرو‌های ویژه سپاه با بهره‌گیری از بالگرد‌های MI-۱۷ و اجرای عملیات هلی‌برن، تصرف ارتفاعات و جاده‌های مواصلاتی دشمن را تمرین کردند.

در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه صورت گرفت؛
انهدام مواضع دشمن فرضی توسط پهپاد‌های انتحاری
پهپاد‌های انتحاری نیروی زمینی سپاه با موفقیت مواضع دشمن فرضی را در منطقه ارس منهدم کردند.

۰

«شاه جعفر»؛ داستان امامزاده‌ای که مدافع حرم بود

 کتابخانه بخش خبری مهدیه آمل

«شاه جعفر»؛ داستان امامزاده‌ای که مدافع حرم بود

«شاه جعفر»؛ داستان امامزاده‌ای که مدافع حرم بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «شاه جعفر» از سوی واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران و به قلم «سعید محمدی» به چاپ رسید. این کتاب با مشارکت کنگره ملی شهدای استان قم تولید شده است.

امامزاده جعفر شهید از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده که مزار شریف شان در خیابان امامزاده ابراهیم قم و کمی بالاتر از امامزاده ابراهیم واقع شده است. این امامزاده جلیل القدر از شهدای شهر قم بوده و در حمله مغول به قم به شهادت رسیدند.

رمان «شاه جعفر» ماجرای زندگی یونس، جوانی نمک فروش است که کارش، استخراج نمک از اطراف قم (دریاچه نمک) و فروش آن در قم است. او عاشق عطیه، یکی از دختر‌های دهکده جمکران شده و به هر دری می‌زند نمی‌تواند رضایت پدر دختر را بگیرد. با دعوای طایفه آن‌ها و طایفه عطیه، اوضاع برایش سخت‌تر می‌شود. یونس قصد کمک گرفتن از شاه جعفر که از بزرگان قم است را دارد که خبر می‌رسد لشکر مغول، به فرماندهی امیرزاده جته نویان، در حال حمله به قم است. شهر بهم می‌ریزد و همه در تدارک دفاع می‌شوند. به رهبری امامزاده جعفر، قرار می‌شود، دروازده‌ها بسته شود و حصار شهر مستحکم شود و در داخل شهر به دفاع برخیزند. مقدمات کار فراهم می‌شود. مغول‌ها به پشت دروازه‌های قم می‌رسند، اما با مقاومت قمی‌ها، در فتح شهر ناموفق هستند.

ماجرای حمله مغول به قم از ناگفته‌های تاریخ است. ناگفته‌تر از آن، دفاع غیورانه مردم قم به رهبری شاهزاده سید جعفر است. رمان «شاه جعفر» را باید خواند تا آنچه بر مردم قم در این هجوم گذشته، برای همگان روشن شود.

«شاه جعفر»، داستان امامزاده‌ای که مدافع حرم بودسر کوچه شان که رسید، موسی، برادر عطیه را دید که به سرعت به سوی او می‌آید. سرش را با پارچه سفیدی بسته بود. رد خون از زیر پارچه مشخص بود. شنیده بود که زخمی شده. موسی که به او رسید با اضطراب و ترس، در حالی که صدایش می‌لرزید گفت: «مغول دروازه را با منجنیق به سنگ بسته! این دفعه با دفعات قبل فرق می‌کند. اوضاع خیلی خراب است. دروازه ترک خورده، انگار آتش زدن باغ، تعدادی از سربازانشان را سوزانده و حالا عصبانی اند. خدا به خیر بگذراند.»

کتاب «شاه جعفر» به قلم «سعید محمدی» نوشته شده که نگارش کتاب ماموریت در قصر را با حال و هوای تاریخی در پرونده ادبی خود دارد. این کتاب در ۱۸۸ صفحه و به قیمت ۷۰ هزارتومان توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده اشت.

۰

هشدار به مداخله کنندگان در امور داخلی ایران/ دشمن امروز با فقر تصویر از صحنه‌ اغتشاشات مواجه است

 بخش خبری مهدیه آمل

هشدار به مداخله کنندگان در امور داخلی ایران/ دشمن امروز با فقر تصویر از صحنه‌ اغتشاشات مواجه است

هشدار به مداخله کنندگان در امور داخلی ایران/ دشمن امروز با فقر تصویر از صحنه‌ اغتشاشات مواجه است

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «حسین سلامی» فرمانده سپاه  ظهر پنج شنبه در اجتماع حوزویان در حمایت از نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی که در مصلی قدس قم برگزار شد در سخنان اظهار داشت: دشمن با تحریم به دنبال تحقیر و متوقف کردن و فقیر شدن ایران بود و هدف نهایی آنان، تسلیم ملت ایران در برابر آنان بوده است.

سردار سلامی بیان داشت: دشمن با نگاه مادی نمی‌توانست ماهیت و حقیقت قدرت انقلاب و نظام اسلامی که بر گرفته از راه الهی بود و امام امت این مسیر را نشان داد بشناسد.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: دشمن می‌خواست جهان اسلام را نوسازی کند و عالم اسلام را از صحنه جغرافیای سیاسی دنیا حذف کند، از این رو به جنگ با خدا و رسول الله آمد.

وی افزود: پروژه دولت سازی دشمن در تمامی سرزمین‌هایی که در آنجا اقدام کرد از جمله در عراق و افغانستان با شکست مواجه شد و هنر انقلاب و اسلام این بود که به سرعت؛ ابتکار عمل عرصه سیاسی را از آمریکا گرفت و او را درون پادگان‌ها محبوس کرد و این تدبیری است که از چشمه الهی و قرآن نشأت می‌گیرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان داشت: در تمامی این سال‌ها شکست برای دشمنان سخت بود و آمریکا مجبور شد هزینه‌های بسیاری انجام دهد در حالی که دستاورد خاصی نداشته باشد.

سردار سلامی تاکید کرد: آمریکا امروز زخم خورده و ناتوان، بی هیج تأثیر و قدرت سیاسی نظاره گر حوادث است.

وی ادامه داد: امروز دشمنان تمام ذخیره راهبردی قدرت، ثروت، رسانه و اعتبار سیاسی خود را به صحنه آورد.

دشمن امروز با فقر تصویر از صحنه‌های اغتشاش مواجه است

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور بیان داشت: دشمن امروز با فقر تصویر از صحنه‌های اغتشاش مواجه است و به دنبال این است که جوانی را فریب دهد و او با آتش زدن چند سطل زباله در خیابان این تصویر را به عنوان افتخاری به نمایش گذارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان داشت: فتنه لحظات احتضار خود را طی می‌کند و این فتنه نوزادی مرده روی دست آمریکا گذاشته است.

سردار سلامی عنوان داشت: در ابتدای فتنه و اغتشاشات اخیر، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مداخله آشکاری نداشتند، اما به مرور که شعله‌های فتنه خوابید و صدای الله اکبر بر اصوات شیطانی غلبه کرد، آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و سعودی‌ها مستیم وارد عمل شدند و می‌خواستند به فتنه تنفس مصنوعی دهند، اما فایده‌ای نداشت و امروز آنان با یک شکست آشکار مواجه هستند.

ملت ایران اسیر امواج شیطانی دشمنان نمی‌شود

وی با بیان اینکه باید از ملت عزیز ایران تشکر کنیم افزود: مردم ایران بسیار زیبا مکر دشمن را متوجه شدند و سنت الهی نیز جاری شد و ملت دوباره نشان داد که اسیر امواج شیطانی دشمنان نمی‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: آمریکا امروز می‌گوید که می‌خواهد از اغتشاشات حمایت کند، در حالی که سال‌هاست با اعمال تحریم به جنگ ملت آمده است.

سردار سلامی با بیان اینکه رئیس جمهور پیشین آمریکا آمریکا همه ملت ایران را تروریست می‌دانست گفت: آمریکا اجازه نمی‌دهد دارو به بیماران ما برسد و آنان تلاش می‌کردند تا دانشگاه‌ها تعطیل شود که این امر به منزله توقف شتاب علمی کشور است که رهبر معظم انقلاب به این بدان اشاره کردند.

وی اضافه کرد: امروز جوانان ما در عرصه‌های علمی، تحقیقاتی و نظامی و نیز در عرصه فناوری‌های مختلف کشور را پیش می‌برند و این چهره واقعی جوانان ملت ایران است.

فرمانده کل سپاه پاسداران خطاب به جوانانی که گوش به فرمان دشمن هستند افزود: این دسته از جوانان باید بدانند که چه کسی می‌خواهد معصومیت را از چهره دختران این سرزمین بگیرد و بانوان سرزمین ما را از عفت و حیای همیشگی خود دور کند.

آمریکا روزی با بمب اتم و امروز با ابزار رسانه جنایت می‌کند

سردار سلامی با بیان اینکه آمریکا در گذشته از بمب اتمی استفاده کرده است افزود: آمریکا امروز نیز تلاش می‌کند تا با ابزار رسانه جنایاتی بیافریند و با تهی کردن ارزش‌های اسلامی در جامعه جوانان را منحرف کنند.

وی اضافه کرد: همین جوانان نیز روزی به حقیقت پی خواهند برد و چهره واقعی دشمنان برای آنان آشکار می‌شود.

سردار سلامی تصریح کرد: دشمنان موقعیتی در میان ملت ایران ندارند و ملت ایران زمان شناس و امام شناس و اصحاب اربعینی هستند و زنان این سرزمین از فاطمه زهرا (س) و فاطمه معصومه (س) الگو می‌گیرند.

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان داشت: زنان این ملت صاحب شرف هستند و تربیت کنندگان شهدایی هستند که از برق شمشیر دشمنان در هشت سال دفاع مقدس نهراسیدند.

وی با اشاره به حضور گسترده طلاب حوزه علمیه قم در این تجمع گفت: امروز علمای اسلام در صحنه حضور دارند و الهام آفرینی می‌کنند و دشمنان بدانند ملت ایران به راه خود ادامه می‌دهند.

سردار سلامی تاکید کرد: به دشمنان هشدار می‌دهیم از دخالت در امور داخلی کشور اجتناب کنند و گرنه به آنان برخورد می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آل سعود باید به قصر‌های شیشه‌ای خود پناه ببرد و نباید روی اعصاب ملت ایران راه بروند چرا که آل سعود بسیار آسیب پذیر است و امروز به رژیم صهیونیستی که در حال اضمحلال است تکیه کردند.

۰

اطلاع‌نگاشت | قدر نخبگان را میدانم

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب اطلاع‌نگاشت

اطلاع‌نگاشت | قدر نخبگان را میدانم

اطلاع‌نگاشت | قدر نخبگان را میدانم

رسانه KHAMENEI.IR در این اطلاع‌نگاشت مروری بر عبارات مهم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی داشته است.

 

۰

به رسم آیه‌ها | بهره نخبگان از هدایت الهی

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب مراسمات

به رسم آیه‌ها | بهره نخبگان از هدایت الهی

به رسم آیه‌ها | بهره نخبگان از هدایت الهی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور (۱۴۰۱/۰۷/۲۷)، پیرامون بهره‌مندی نخبگان از هدایت الهی به آیه‌ای از قرآن اشاره داشتند که رسانه KHAMENEI.IR، این آیه و بیانات رهبر انقلاب درباره آن‌ را در این جدول مرور میکند.

عنوان بیانات ترجمه آیات
هدایت الهی ثمره ایمان به خدا     نخبه به عنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعدادِ پُرکارِ پُرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد؛ گاهی هم خودش نمیداند که این هدایت الهی است امّا هدایت الهی است. این آنات و لحظات شگفت‌آوری که مکتشفین بزرگ عالم در آن لحظات به یک حقیقتی دست پیدا کردند، کار خدا است؛ اینها همان هدایت الهی است؛ جاذبه را کشف میکند، میکروب را کشف میکند؛ اینها همان هدایت الهی است. خب حالا شما جوانان عزیز خوشبختانه دلهایتان آلوده نیست؛ شماها جوانید، جوان ممکن است تخلّفاتی داشته باشد امّا دلتان پاک است، ضمیرتان ضمیر روشنی است، از این هدایت الهی خیلی میتوانید برخوردار باشید. پس [باید] بتوانید نخبه‌ی به معنای واقعی کلمه بشوید؛ یعنی دارای استعداد، ‌دارای تلاش و برخوردار از هدایت و توفیق الهی که البتّه «وَ مَن یُؤمِن بِاللَّهِ یَهدِ قَلبَه»؛ (۱) ایمان، هدایت را به دنبال خودش می‌آورَد. ۱) سوره‌ی تغابن، بخشی از آیه‌ی ۱۱؛ «... و کسى که به خدا بگرود، دلش را به راه آورَد. ...»

۰

روایت یک خبرنگار | نخبه ایرانی

 بانک فیلم بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب مراسمات

روایت یک خبرنگار | نخبه ایرانی

روایت یک خبرنگار | نخبه ایرانی

رسانه KHAMENEI.IR در «روایت یک خبرنگار» مروری بر دیدار اخیر نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی با رهبر انقلاب داشته است.

 

۰

تناور یعنی جمهوری اسلامی

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب

تناور یعنی جمهوری اسلامی

تناور یعنی جمهوری اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!» ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، لوح «تناور یعنی جمهوری اسلامی» را منتشر میکند.

 

۰

نخبه یکی از مهمترین ثروت‌های انسانی کشور است/ دانشگاه جلوی سلطه دشمن را می‌گیرد

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب مراسمات

نخبه یکی از مهمترین ثروت‌های انسانی کشور است/ دانشگاه جلوی سلطه دشمن را می‌گیرد

امام خامنه‌ای: نخبگان دانشگاهی ما آبروی ایران هستند/ مسئولان از نخبه حمایت عاقلانه و خردمندانه کنند

بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)

و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.

خدای متعال را جدّاً جدّاً سپاسگزارم که الحمدلله بعد از سبک شدن این مشکل کرونا، بار دیگر این جلسه‌ی شاداب و زنده و امیدبخش تشکیل شد؛ حقیقتاً حضور شما جوانها، بخصوص جوانان نخبه که شما هستید، خلّاق امید است؛ یعنی اصلاً حضور شما در هر جا که باشید، امید را به وجود می‌آورد، ‌خلق میکند. برای همین هم هست که کسانی که با پیشرفت کشور موافق نیستند، با حضور شماها در آن جایی که باید حاضر باشید، موافق نیستند. خب الحمدلله.

من یک جمله راجع به این مطالبی که دوستان گفتند عرض بکنم؛ اوّلاً بسیار مطالب خوبی گفته شد، یعنی جدّاً من استفاده کردم و به نظرم میرسد که پیشنهادهایی که داده شد درست است و غالباً هم عملی است؛ و از اینجا انسان این حقیقت را بیشتر درک میکند که بسیاری از مشکلات ما در این سالهای گذشته، مشکلات مدیریّتی بوده؛ راهکار وجود داشته، [امّا] مدیریّتها به آن راهکار نپرداختند. حالا امیدواریم که این دولت فعلی ان‌شاءالله با جدّیّت دنبال کند، که نشانه‌هایش دارد دیده میشود.  اینجا چند نفر از آقایان وزرا و معاون رئیس‌جمهور هستند، اینها را در دولت باید مطرح کنند، من هم اینها را منتقل خواهم کرد؛ یعنی حالا این مطالبی که به من داده شد، در دفتر یک بررسی‌ای میکنند، [بعد] ان‌شاءالله، هم به خود آقای رئیس جمهور، هم به مجموعه‌ی مسئولین دولتی منتقل میکنیم.

مطلبی که من امروز آماده کرده‌ام که عرض بکنم، دو سه سرفصل است که سعی میکنم کوتاه بحث بشود. یکی درباره‌ی نخبه است؛ عنوان نخبه، موضوع نخبه؛ دو سه نکته را در این زمینه میخواهم عرض کنم که نخبه کیست و چه کار میکند. یک سرفصل دیگر، انتظارات از نخبه است؛ حالا بعد که شناختیم نخبه کیست، چه انتظاراتی از نخبگان کشور داریم. سرفصل بعدی این است که چه انتظاراتی از دستگاه‌ها داریم برای کمک به نخبه؛ چون نخبه یک جوان است؛ کمک میخواهد، پشتیبانی میخواهد، حمایت میخواهد؛ نوع این حمایتها باید مشخّص بشود. من هر کدام از اینها را به اجمال عرض میکنم. یک نکته‌ای هم در آخر در ذهنم هست که آن را هم عرض خواهم کرد.

در مورد نخبه‌ی علمی و [کلّاً] نخبه، اوّلاً باید بدانیم و میدانیم ــ یعنی من بجد به این معتقدم و باید همه بدانیم این را ــ که نخبه یکی از مهم‌ترین ثروتهای انسانی کشور است؛ بله، منابع طبیعی کشور مهم است، جایگاه‌های جغرافیایی مهم است، شکل اقلیمی مهم است، اینها همه‌ مهم است، امّا یکی از مهم‌ترین‌ها وجود نخبه است؛ نخبه را ثروت عظیمی باید دانست. وقتی آن را ثروت عظیمی دانستیم، در تولیدش تلاش میکنیم، از دست دادنش را خسارت میشمریم، و حتّی‌المقدور مانع میشویم از اینکه این از دست برود و با او رفتار کریمانه خواهیم داشت؛ وقتی فهمیدیم ثروت باعظمت و مهمّی است، رفتار ما هم با او به همین تناسب شکل خواهد گرفت. بنابراین، این را باید بدانیم، همه بدانند؛ مسئولین کشور و مؤثّرین در فضای عمومی کشور.

نخبه‌ی علمی و اساساً دانشگاه، جزو ارکان پیشرفت کشورند؛ یعنی یک رکنِ مهمّ پیشرفتِ کشور، دانشگاه و در دانشگاه هم عمدتاً نخبگان علمی هستند. اینکه شما می‌بینید در مقاطع مختلف، نه فقط حالا دیروز و پریروز، تلاش شده که دانشگاه‌ها تعطیل بشود، کلاس‌ها تعطیل بشود، بچّه‌ها سر کلاس نروند، استاد نرود و از این کارها، ناشی از این است؛ چون دانشگاه نقش اساسی دارد. حالا آن کسی که استاد را تلفنی تهدید میکند که اگر بروی، چنین و چنان، معلوم نیست خودش عامل اصلی باشد؛ عامل پشت صحنه مهم است. این به خاطر آن است که دانشگاه مهم است، دانشگاه برای پیشرفت کشور حیاتی است. هر چه دانشگاه را بتوانند لنگ کنند، تعطیل کنند، خراب کنند، ناقص کنند، برای دشمنان کشور و [دشمنان] پیشرفت کشور مغتنم است. پس بنابراین، دانشگاه از ارکان پیشرفت کشور است.

دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین موانع در مقابل سلطه‌ی استکبار است؛ ما باید این را بدانیم. هدف قدرتهای گردن‌کلفت جهانی سلطه است؛ به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم؛ با علم هم سلطه پیدا میکنند. دانشگاه جلوی سلطه را میگیرد؛ یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بالا بیاورید، در مقابل سلطه‌ی دشمن یک مانع ایجاد کرده‌اید. خب؛ این یک نکته در مورد نخبه‌های علمی و دانشگاه.

یک نکته‌ی دیگر این است که یک عنصر در ایجاد نخبه استعداد طبیعی او است؛ فکر خوب، ذهن خوب، مغز خوب، که این عطیّه‌ی الهی است؛ این دیگر کار کسی نیست، این را خدا داده؛ حالا اینکه به چه دلیل خدا داده، بحث دیگری است. خدای متعال به این نخبه‌ی ما مغز قوی، فکر خوب، آمادگی لازم، چشم باز را عطا کرده؛ این یک عنصر. عنصر دوّم برای اینکه کسی نخبه بشود، همّت و تلاش او است، کار خود او است؛ وَالّا خیلی‌ها هستند همین عطیّه‌ی خدادادی را دارند، [امّا] کار نمیکنند، تلاش نمیکنند، همّت نمیکنند، به جایی نمیرسند؛ نه خودشان رشد میکنند، نه به کشور کمکی میکنند. کم نداشته‌ایم از این قبیل، الان هم داریم، در گذشته که خیلی بیشتر هم بود. پس بنابراین، عنصر دوّم برای ایجاد نخبه مربوط به خود او است و آن، تلاش و همّت و کار و پشتکار و مانند اینها است. این دو عنصر. یک عنصر سوّمی هم هست که آن را بعد عرض میکنم؛ در همین صحبتم، بعداً عرض خواهم کرد.

خب؛ یک عامل مهم برای اینکه حالا این نخبه‌ای که متشکّل از این عناصر است، بتواند آن استعداد ذاتی را بُروز بدهد و فرصت تلاش پیدا کند، زمینه است؛ زمینه‌ی تلاش نخبه؛ این خیلی مهم است. گاهی نخبه‌ای هست، آمادگی کار هم دارد امّا زمینه برایش فراهم نمیشود. خب، این زمینه‌ای که عرض کردیم که بایستی به وجود بیاید، در دوران طاغوت وجود نداشت؛ اگر هم بود، خیلی جزو سیاستهای رسمی طاغوت نبود؛ زمینه وجود نداشت. خیلی‌ها بودند دارای استعدادهای خوب، آماده‌ی تلاش هم بودند، تلاش هم میکردند، [امّا] توی سرشان میزدند؛ نه فقط زمینه برایشان فراهم نمیشد بلکه حتّی ضدّ کار هم برای آنها به کار میرفت؛ در دوره‌ی طاغوت این جوری بود. به برکت انقلاب اسلامی زمینه فراهم شد. ببینید؛ این را من با صراحت و با جرئت میگویم، یعنی یک چیزی است که قابل تشکیک نیست، من چون از اوّل انقلاب در مجموعه‌ی دانشجویی و دانشگاهی و دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر حضور داشتم، با استاد و با دانشجو و مانند اینها دائم نشست و برخاست داشتم، با همه‌ی اعتقاد و با قابلیّت اثبات این را عرض میکنم که با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبه‌پروری فراهم شد.

اوّلاً توسعه‌ی دانشگاه‌ها؛ شما ببینید کجای کشور الان دانشگاه ندارد. حالا دوستان بعضی گله کردند که یک جاهایی دانشگاه ایجاد شده بدون اینکه زمینه‌هایش فراهم باشد؛ خیلی ‌خب، پس انگیزه‌ی ایجاد دانشگاه وجود داشته؛ این خیلی مهم است. همه ‌جای کشور دانشگاه هست. دانشگاه‌های بعضی از شهرهای دوردست دانشگاه‌های برجسته‌ای هستند؛ انسان میتواند [این را] بفهمد؛ اساتید خیلی خوب، اساتید برجسته، ممتاز در دانشگاه فلان شهر دوردست [هستند]؛ سراغ داریم از این قبیل. خب، [این از] توسعه‌ی دانشگاه.

بعد هم دانشگاهیان؛ گسترش دامنه‌ی دانشگاهی؛ چه دانشجو، چه استاد. دانشجویان کشور ــ حالا من این آمار را مکرّر گفته‌ام، امّا الان دقیق یادم نیست؛ یادداشت که برمیداشتم منابع در اختیارم نبود ــ حدود ۲۵ برابر، دانشجویان کشور رشد پیدا کرده‌اند؛ ۲۵ برابر. خیلی است.

استاد؛ سالهای اوّل انقلاب ــ همان سالهای حدود  ۵۹، ۶۰ ــ که ما در مسائل دانشگاه بحث میکردیم، آن‌ طور که در ذهنم هست، حدود پنج هزار استاد، اعضای هیئت علمی در کشور بود؛ الان بیش از صد هزار است؛ الان بیش از صد هزار است. جمعیّت کشور بیش از دو برابر شده امّا این، بیست برابر شده؛ اینها مهم است. این آمارها خیلی زبان‌دار است، خیلی گویا است. انقلاب چه کار کرده؟

خب، انبوه پژوهشگاه‌هایی که در کشور هستند؛ اندیشکده‌، پژوهشکده، پژوهشگاه. فراوان در خیلی جاهای کشور اینها هستند. این توسعه‌ی علم در کشور خیلی چیز باارزشی است. این زمینه‌ی نخبه‌پروری است؛ از زمینه‌های نخبه‌پروری، یکی این است. البتّه باید تشکّر کنیم از خود دانشگاهی‌ها؛ دانشگاهی‌های ما نگذاشتند که ما محتاج غربی‌ها بمانیم. چون وقتی که یک کشوری دانشگاه دارد [ولی] استاد ندارد، یکی از چیزهایی که به ذهن میرسد این است که خب برویم از بیرون استاد بیاوریم؛ [لکن] دانشگاهی‌های ما اجازه ندادند؛ استاد تربیت کردند. الان شاید صدی نود استادهای امروز، نسلشان تربیت‌شده‌‌های اساتید دانشگاه خودمان هستند؛ کار کردند، تلاش کردند. خب، جمهوری اسلامی دانشگاه را گسترش‌یافته میخواست، توانا میخواست، و این بحمدالله انجام گرفت، دانشگاه هم از این فرصت تاریخی استفاده کرد و خودش را توسعه داد. این یک مطلب.

یک مطلب هم این است که بدون مبالغه باید بگوییم نخبگان دانشگاهیِ ما مایه‌ی آبروی ایران شدند. شما نسل جوانِ نخبگان هستید. قبل از شما هم، در نسلهای قبل از شما، نخبگان زیادی در این چهل سال وجود داشتند؛ آبرو دادند به کشور. در هر مسئله‌ای که دانشمندان ما ورود کردند و متمرکز شدند، کاری کردند که در محافل علمیِ جهان مورد تحسین واقع شد. حالا من چند نمونه‌اش را اینجا بگویم، که البتّه همه‌ی شما هم میدانید.

مثلاً تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان، نه فقط در مسئله‌ی سلّول‌های بنیادی، که در شبیه‌سازی حیوان زنده، در دنیا یک چیز کمیابی بود؛ این اتّفاق افتاد. آن حیوان زنده را خود من دیدم؛ این نقل نیست، بنده رفتم از نزدیک آن حیوان زنده‌ی تولیدشده را [دیدم]. یکی هم نبود چند تا بودند؛ اینها را ما دیدیم؛ این خب کار کوچکی نبود. رحمت خدا بر کاظمی آشتیانی(۲) که این پایه را او گذاشت و بعد هم این برادرانی که الان هستند دنبال کردند، به اینجا رسیدند؛ این یک نمونه.

پیشرفت در بیوشیمی و دست یافتن به کرسی یونسکو(۳) در این رشته؛ [خودشان] اعتراف کردند. شما میدانید در این کرسی‌های بین‌المللی، یکی از کارهای اساسی دشمنانِ ما این است که دخالت کنند، نفوذ کنند، نگذارند ایران کرسی بگیرد و عضو بشود؛ علی‌رغم این، نخبگان ما این پیروزی را به دست آوردند.

یا یک نمونه‌ی دیگر، انتقال ماهواره به فضا است؛ این مال چند کشور است، همه‌ی کشورها این را ندارند. خیلی‌ها ماهواره در فضا دارند، [ولی] مال خودشان نیست، خودشان پرتاب نکردند. آنهایی که خودشان پرتاب میکنند، تعداد معدودی کشورند. ما البتّه عقبیم امّا پرتاب کردیم، توانستیم، رفتیم؛ دانشمندان ما متمرکز شدند. حالا این برادرمان در مسئله‌ی فضا اینجا یک مقداری اشاره کردند که این کارها شده. [نمونه‌ی دیگر:] ساخت ربات‌های انسان‌نما در دانشگاه تهران؛ مهم است. اینها را چرا ما ندیده بگیریم؟

دستاوردهای بنیادین در صنعت هسته‌ای. این مسئله‌ی صنعت هسته‌ای داستان مفصّلی است؛ خیلی حرفها در این زمینه هست که حالا مجال گفتنش نیست. ما به مسائل بنیادین در صنعت هسته‌ای دست پیدا کرده‌ایم. ما دنبال سلاح و بمب و مانند اینها نمیرویم امّا خود این صنعت خیلی برکات دارد؛ ما توانستیم [به آن] دست پیدا کنیم. البتّه اینهایی که امروز در دنیا صنعت هسته‌ای دارند، به غیر از آن تولیدکنندگان اوّل که مال کشور آلمان زمان هیتلرند که بعد آمریکایی‌ها از آنها گرفتند، بعضی‌های دیگر توانستند با بعضی از انواع سرقتهای علمی از آمریکایی‌ها بگیرند، بعد آن کشور به کشور همفکر خودش داد، بعد آن کشور [به دیگری]؛ اینهایی که [دانش هسته‌ای را] دارند، این جوری پیدا کردند. ما نه، البتّه آن زمینه‌ی بسیار ناقص اوّلی از خارج بود، خیلی چیز کم‌اهمّیّتی بود، امّا آن کاری که انجام گرفته، نخبه‌ی ایرانی انجام داده؛ نخبه‌ی ایرانی با قدرت، با امید انجام داد.

ساخت تجهیزات پیشرفته‌ی موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این میگفتند که اینها فتوشاپ است! وقتی که عکسهایش منتشر میشد، میگفتند این فتوشاپ است؛ حالا میگویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است! چرا به فلان کس میفروشید، به فلان کس میدهید. خب، اینها کارهایی است که نخبه‌ی ایرانی انجام داده؛ اینها برای کشور آبرو است. ساخت واکسن‌های پیچیده، بخصوص واکسن کرونا و امثال اینها؛ کم نداریم. خب، این هم یک نکته که نخبه‌ی ایرانی توانسته به کشور آبرو بدهد؛ به کشور آبرو بدهد. من اینها را میگویم برای اینکه شما که نخبه‌اید، قدر خودتان را بدانید، آنهایی هم که بیرون نشسته‌اند، قدر شما را بدانند؛ حالا بنده که خیلی قدر شماها را میدانم؛ خدا کند بتوانیم کمکی به شما کنیم.

امّا آن عنصر سوّم: دو عنصر را گفتم، گفتم یک عنصر سوّمی وجود دارد؛ آن عنصر سوّم برای نخبه بودن و نخبه شدن و نخبه شمرده شدن چیست؟ آن عبارت است از هدایت و توفیق الهی. بدون تردید برای اینکه شما نخبه بشوید و نخبه شمرده بشوید، احتیاج دارید به توفیق الهی و به هدایت الهی. صِرف اینکه کسی استعداد داشته باشد و این استعداد را به کار ببرد، آدم را نخبه نمیکند. ممکن است یک کسی، آدم بسیار باهوشی و زرنگی [باشد]، این زرنگی را، این هوش را برای اختلاس به کار ببرد! مگر نمیبرند؟ یا برای دزدی [به کار ببرد]؛ این نخبه است؟ نه، این دزد است؛ این اختلاسگر است؛ این نخبه نیست. نخبه آن کسی است که به معنای واقعی کلمه برگزیده باشد؛ نخبه یعنی منتخب؛ نخبه یعنی برگزیده و ممتاز. این دزد زرنگ که انواع قفلهای گوناگون و پیچیده‌ی خودرو را میتواند باز کند، خودرو را بدزدد و ببرد، این انسان ممتازی است؟ نه، این دزد است؛ این نخبه نیست. نخبه آن کسی است که این حرکت را با توفیق الهی دنبال کند و با هدایت الهی پیش برود.

خب، من حالا این مسئله‌ی دزد و اختلاسگر را یک مقداری توسعه بدهم؛ من میگویم آن کسی که در دانش فیزیک نابغه میشود و بمب اتم درست میکند، این به نظر ما نخبه نیست. آن کسی که از دانش شیمی استفاده میکند، گاز خردل و گازهای شیمیایی درست میکند که انسانهایی را تا آخر عمر گرفتار میکند، این نخبه نیست. آن کسی که با پیشرفت در ریاضیّات و مثلاً مهندسی‌های پیشرفته میتواند فضا را تصرّف کند ــ هم فضای خیلی بالا را، هم فضای زندگی مردم را ــ یعنی شما داخل خانه‌تان هم که دارید حرف میزنید، خاطرتان جمع نیست که یک گوش بیگانه‌ای دارد حرف شما را می‌شنود؛ نه فقط گوشی همراه، نه، طُرق دیگر هم وجود دارد. این نخبه نیست؛ این که این ‌جور از دانش سوء استفاده میکند، نخبه نیست.

 در دوران استعمار، غربی‌ها ــ اوّل از پرتغال و اسپانیا و مانند اینها شروع شد، بعد بتدریج رسید به جاهای دیگر [مثل] هلند و بلژیک و انگلیس و فرانسه؛ ــ خب زودتر از دیگران توانستند به سلاح دست پیدا کنند؛ یعنی انقلاب صنعتی مثلاً در قرنهای هفدهم، هجدهم یکی از اوّلین کارهایی که انجام داد این بود که سلاح پیشرفته درست کرد. خب با این سلاح پیشرفته اینها آمدند کشورها را قبضه کردند. هندوستان یک کشور با آن عظمت را، با دَه‌ها برابر سطح جغرافیایی جزیره‌ی انگلیس ــ [البتّه] نه فقط هند؛ هند و پاکستان و بنگلادشِ امروز، [یعنی] شبه‌ قارّه‌ی هند را ــ آمدند تصرّف کردند، کشورهای حول و حوش را هم [مثل] همین میانمار و مانند آنجاها را تصرّف کردند، صنایع ملّی این کشورها را از بین بردند. شما این کتاب نگاهی به تاریخ جهانِ نهرو(۴) را بخوانید. متأسّفانه شماها کتاب کم میخوانید؛ این نگاهی به تاریخ جهان، نوشته‌ی نهرو است؛ او شرح داده کیفیّت ورود انگلیسها را به هند و اینکه در هند چه کار کردند.

من اخیراً یک کتابی دیدم که یکی از همین نویسندگان خودمان(۵) ــ که من از نزدیک [با ایشان] آشنایی ندارم ــ نوشته، به نام سرگذشت استعمار؛ پانزده شانزده جلد کتاب ۱۵۰ صفحه‌ای، ۱۲۰ صفحه‌ای است؛ تشریح میکند که استعمار چگونه در قارّه‌ی آمریکا و در قارّه‌ی آسیا توانست ثروتهای اینها را از بین ببرد و خودش را ثروتمند کند. کشور انگلیس ثروتمند نبود، فرانسه ثروتمند نبود، کشورهای اروپایی ثروتمند نبودند؛ اینها ثروت کشورهای دیگر را گرفتند. خب اینها به وسیله‌ی سلاح توانستند یک چنین کارهایی را بکنند. ذهنهای خلّاقی داشتند، درست است؛ تلاش هم خیلی کردند؛ اهل خطرپذیری بودند؛ اینها خصوصیّات خوب اروپایی‌ها است امّا از این خصوصیّات چه استفاده‌ای کردند؟ ایجاد نظام سلطه در عالم؛ نظام سلطه. یکی از بلاهای بزرگ امروزِ دنیا که هنوز تمام نشده و ان‌شاءالله تمام خواهد شد، نظام سلطه است. نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم بشود به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ یک عدّه‌ای حتماً بایستی قدرتمندانه بر همه‌ی دنیا حکمرانی کنند، کشورهای دیگری هم بایستی زیر پوششهای مختلف از اینها اطاعت کنند؛ این نظام سلطه است. این نظام سلطه را پیشرفت علمی اروپا به وجود آورد. خب، پس نخبه به‌ عنوان یک توصیف ارزشی شامل اینها نمیشود.

نخبه به عنوان یک توصیف ارزشی، آن انسانِ صاحب استعدادِ پُرکارِ پُرتلاشی است که از هدایت الهی بهره گرفته باشد؛ گاهی هم خودش نمیداند که این هدایت الهی است امّا هدایت الهی است. این آنات و لحظات شگفت‌آوری که مکتشفین بزرگ عالم در آن لحظات به یک حقیقتی دست پیدا کردند، کار خدا است؛ اینها همان هدایت الهی است؛ جاذبه را کشف میکند، میکروب را کشف میکند؛ اینها همان هدایت الهی است.

خب، حالا شما جوانان عزیز خوشبختانه دلهایتان آلوده نیست؛ شماها جوانید، جوان ممکن است تخلّفاتی داشته باشد امّا دلتان پاک است، ضمیرتان ضمیر روشنی است، از این هدایت الهی خیلی میتوانید برخوردار باشید. پس [باید] بتوانید نخبه‌ی به معنای واقعی کلمه بشوید؛ یعنی دارای استعداد، ‌دارای تلاش و برخوردار از هدایت و توفیق الهی که البتّه «وَ مَن یُؤمِن بِاللَهِ یَهدِ قَلبَه»؛(۶) ایمان، هدایت را به دنبال خودش می‌آورَد. خب، این چند کلمه راجع به نخبه.

امّا انتظار از نخبه؛ ما از شما انتظاراتی هم داریم. من سعی میکنم اگر بشود ان‌شاءالله کوتاه عرض بکنیم. اوّلین انتظار این است که ظرفیّت برتری را که خدای متعال به شما داده ــ که این ظرفیّت، ظرفیّتِ شخصیِ شما است ــ تبدیل کنید به ظرفیّت ملّی. بحمدالله این مطلب در بیانات شماها بود که بایستی نخبه این تواناییِ شخصی را تبدیل کند به توانایی ملّی؛ یعنی چه؟ یعنی این توانایی را در خدمت حلّ مسائل کشور قرار بدهد. ما خیلی مسائل داریم؛ حالا شما اینجا چند موردش را گفتید، معدن را گفتید، حمل و نقل را گفتید، فضا را گفتید؛ اینها مسائل مهمّ کشور است؛ نخبگی را صرف کنید در این موارد. متأسّفانه بعضی این کار را نمیکنند؛ بعضی از نخبه‌ها ــ یعنی [افراد] دارای استعداد؛ حالا با توضیحی که دادیم، شاید تعبیر «نخبه» برایشان درست نباشد ــ در اینجا رشد میکنند، وقتی نوبت ثمردهی میرسد، میروند میوه‌شان را به دیگری میدهند؛ گاهی هم آن دیگری دشمن است، به دشمن میدهند؛ گاهی میروند میشوند پیچ و مهره‌ی استکبار جهانی برای تصرّف ملّتها و دشمنی با ملّتها، میشوند ابزار او، میشوند پیچ و مهره‌ی او؛ بعضی این جوری هستند. خب اینها ناشکری میکنند؛ و البتّه خیر هم نمی‌بینند در آخر؛ به نظرم اینهایی که این جور پشت کنند به مردم خودشان، خیر نمی‌بینند. نخبه باید کنار مردم خودش بماند. نمیگویم مهاجرت نکند، درس نخواند، به فلان دانشگاه برتر یا فلان مرکز نرود؛ نه، برود امّا برای مردمش برود، برود برای اینکه برگردد اینجا برای کشورش کار کند، نرود برای اینکه برای او ابزار و مهره بشود. خب، این بسیار مطلب مهمّی است؛ نخبگان ما باید در محضر وجدان خودشان و در محضر خدا این مسئله را حل کنند.

یک توقّع دیگری که از نخبگان هست، این است که غفلت نکنند. اینجا دو جور غفلت وجود دارد: یکی غفلت از توانایی‌های خود است. اگر شما از توانایی‌های خودتان غفلت کنید، دیگر تلاش نخواهید کرد. بعضی از نخبگان ما به یک حدّی که میرسند متوقّف میشوند؛ این ناشکری است، این غفلت است. دنبال کنید، پیش بروید، هر چه ممکن است تلاش را ادامه بدهید؛ به هر شکلی که ممکن است از تواناییِ خودتان که بی‌نهایت است غفلت نکنید. توانایی بی‌نهایت است؛ یعنی جوری است که هر چه شما از این تواناییِ نخبگی استفاده کنید، این چشمه بیشتر در درون شما خواهد جوشید، نخبه‌تر خواهید شد؛ هر چه بیشتر کار کنید، بیشتر خواهد شد. خسته نشوید، متوقّف نشوید، اسیر سرگرمی‌های زیان‌بار نشوید. سرگرمی‌های زیان‌باری هم وجود دارد، این یک غفلت است ، حالا در فضای مجازی یا غیر مجازی؛ اسیر این سرگرمی‌ها هم نشوید.

غفلتِ دیگر [غفلت از] ظرفیّتهای کشور است. حالا شما دوستان آمدید هر کدام از آن رشته‌ی خودتان و کار خودتان گفتید؛ خیلی خب، اطّلاعاتتان خیلی خوب است، ما استفاده میکنیم؛ امّا از رشته‌های دیگر خبر دارید؟ نخبه‌های کشور از ظرفیّتهای عظیم و وسیع کشور مطّلع هستند؟ من فکر نمیکنم؛ یعنی میدانم که نه، همه مطّلع نیستند؛ اکثر مطّلع نیستند.

یک روزی، یک آقایی گفته بود که ما از لحاظ سلاح در مقابل آمریکا صفر هستیم، میتواند مثلاً در یک ساعت فلان [ضربه را بزند ]؛(۸) من اینجا گفتم(۹) که یک تور گردشگری بگذارید، این آقایان بروند سلاحهای نظامی ما را ببینند، این صنایع تسلیحاتی ما را ببینند تا از این اشتباه بیرون بیایند؛ حالا این تور را برای همه‌ی شماها باید گذاشت. یکی از کارهای مهم این است. به نظر من یکی از کارهای معاونت علمی همین است. بچّه‌ها را آشنا کنید با آن چیزی که در کشور وجود دارد؛ آن ظرفیّتهایی که هست و کارهای فراوانی که دارد میشود. من میدانم که خیلی‌ها مطّلع نیستند؛ حتّی بعضی از این ظرفیّتها را انکار میکنند، مثل آن شاه نادان؛ به یکی از شاه‌ها گفتند یک مادّه‌ی بدبوی سیاه‌رنگ منحوسی به نام نفت از یک جاهایی جوشیده، این خارجی‌ها، بیچاره‌ها، حاضرند بیایند این را بردارند ببرند؛ اجازه بدهیم ببرند؛ او هم گفت: خیلی خب، ببرند راحت بشویم! حالا هم به ما میگویند که یک چیزِ زحمت‌دارِ مشکلی به نام صنعت هسته‌ای وجود دارد در کشور که بگذارید جمعش کنند ببرند، نماند. میگویند این حرف را! بدروغ ادّعا میشود که دنیا از صنعت هسته‌ای و از انرژی هسته‌ای روگردان شده؛ دروغ محض! روزبه‌روز دارند پایگاه‌های هسته‌ای‌شان را ــ نه پایگاه‌های نظامی، [بلکه] پایگاه‌های صنعتی ــ دارند اضافه میکنند، افزایش میدهند. ما هم احتیاج داریم. ما آن روزی که شروع کردیم ــ که حالا سالها است ــ اگر شروع نمیکردیم، بایستی ده سال دیگر شروع میکردیم و سی سال دیگر نتیجه میگرفتیم؛ یعنی این چیزی نیست که یک کشور بتواند از آن صرف نظر کند. خب حالا این هم از این [مطلب].

یک غفلت دیگر هم غفلت از دشمن است. از دشمن هم نباید نخبه‌های ما غافل بشوند. دشمن گاهی به ‌عنوان یک چهره‌ی علمی جلو می‌آید. بنده خبر دارم؛ اینکه میگویم، اطّلاع است، حدس و تحلیل نیست. خیلی از این مراکز علمی که دعوت میکنند استادها را، گاهی اوقات دانشجوها را، اعضائی که خودشان را در آن هیئت علمی نفوذ داده‌اند، اعضای امنیّتی سی‌آی‌ای و موساد و مانند اینها را به ‌عنوان چهره‌ی علمی. می‌نشینند و ارتباطات برقرار میکنند. حالا این ارتباطات بعدش به کجا برسد، این را دیگر خدا میداند؛ حدّاقلّش این است که ذهن او را خراب کنند. اگر نتوانند جذبش کنند، اگر نتوانند فریبش بدهند، حدّاقلّش این است که ذهنش را خراب کنند. دشمن این جوری وارد میشود. خودشان را مؤدّب جا میزنند، باهوش جا میزنند، بعد معلوم میشود که اینها کلاه ما را برمیدارند.

امّا انتظاراتی هم که از دستگاه‌ها برای نخبه داریم، بخش مهمّی است. در یک کلمه: حمایت. از دستگاه‌ها توقّع داریم که از نخبگان حمایت کنند. این حمایت همیشه به معنای پول دادن نیست. گاهی پول دادن مضر است؛ حمایت [باید] عاقلانه، بخردانه و با توجّه به جوانب گوناگون باشد.

یکی از موارد حمایت این است که چه نخبه‌ای که در ایران درس خوانده، چه نخبه‌ای که در خارج درس خوانده و آمده ایران ــ داریم از این قبیل، کم هم نداریم نخبه‌هایی که در خارج درس خوانده‌اند و به جایی رسیده‌اند و حالا آمده‌اند ایران ــ دو توقّع دارند؛ این دو توقّع را برآورده کنیم برایشان: یک توقّعشان اشتغالِ مناسب با دانششان است؛ یک توقّعشان امکان ادامه‌ی تحقیقات است؛ ارتباط با مراکز علمی دنیا؛ این دو توقّعِ نخبه‌های ما است، توقّع زیادی نیست. بنده اطّلاع دارم که نخبه‌ای میخواهد در هیئت علمی دانشگاه وارد بشود، [ولی] با انواع و اقسام ترفندها جلویش را میگیرند و نمیگذارند؛ چرا؟ چرا از این نخبه استفاده نمیکنید؟ بعضی از نخبه‌های ما ــ نخبه‌های برجسته ــ بیرون درس خوانده‌اند، آمده‌اند اینجا به امیدی که بتوانند کار کنند، [امّا] بر اثر همین رفتارها برگشته‌اند رفته‌اند! دیده‌اند اینجا نمیشود زندگی کرد. خب من چه توقّعی بکنم از این جوان؟ باید حمایت کرد. در این زمینه هر چه خرج کنیم، این هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است. وزرای محترم حتماً در این زمینه کار کنند، تلاش کنند. نگذارید نخبه از دانشگاه مأیوس بشود؛ حالا حدّاقلّش این است که بتواند در دانشگاه وارد بشود، جایگاهی پیدا کند. بعضی‌ها سنگ نخبه را به سینه میزنند، مرتّب میگویند نخبه‌ها نخبه‌ها، امّا در عمل نخبه را مأیوس میکنند، ناامید میکنند، مانع‌تراشی میکنند. به نظر من در مورد ارتباط با مراکز علمی دنیا هم وزارت خارجه میتواند فعّال باشد، میتواند کمک حسابی بکند.

یک نکته‌ی دیگر که انتظار میرود، این است که شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه و غیره غالباً مقالات است؛ این درست نیست. البتّه من قبلاً هم این را گفته‌ام،(۱۰) من بارها تکرار کرده‌ام این را؛ شاخصها را حلّ مسئله قرار بدهید. مسئله را ارائه بدهید، بخواهید حل کنند؛ این جمع، این گروه نخبه، این شخص نخبه، این استاد نخبه، یک مسئله‌ای را حل کند برای دستگاه‌های ذی‌ربط؛ این شاخصِ ارتقا باشد، این شاخصِ پذیرش به عنوان رتبه‌ی برتر باشد؛ این هم یک نکته است.

یک نکته هم اینکه به نخبگان ما افق روشن نشان داده بشود. بعضی‌ها نخبه را مأیوس میکنند، افق را تاریک نشان میدهند؛ این خلاف واقع است؛ افق روشن است، باید نشان داد، باید آنها را دلگرم کرد. هم استاد، هم مدیران آموزش عالی، هم فعّالانی که در رسانه‌ها کار میکنند ــ چه رسانه‌ی ملّی، چه مطبوعات ــ چه صاحبان صنایع و شرکتهای دانش‌بنیان، که حالا اینجا هم بعضی از دوستان گفتند، فضا را فضای شوق‌انگیزی برای نخبه‌ها قرار بدهند. امروز ناامید کردن نخبه‌ها و بی‌آینده نشان دادن نخبه‌ها به نظر من بخشی از جنگ نرم دشمن است. سعی دشمن همین است که نخبگان کشور را بی‌آینده نشان بدهد. حالا این را عرض میکنم که نقطه‌ی ضعف وجود دارد در کشور، نه اینکه نقطه‌ضعف‌ها را انکار کنیم؛ نقطه‌ضعف کم هم نیست، زیاد است، امّا نقاط قوّت را در کنار نقاط ضعف باید دید. دشمن سعی میکند در مورد نقاط ضعفِ ما اغراق‌گویی کند، نقاط قوّت ما را بپوشاند؛ نباید بگذاریم، ما نباید به دشمن در این زمینه کمک کنیم.

این آخرین عرایض ما است. من درباره‌ی همین افق دید و اینکه حالا چگونه بایستی افق دید را تصحیح کرد، عرض بکنم. از اوایل انقلاب اسلامی، غربی‌ها در تبلیغاتشان این جور وانمود میکردند که نظام جمهوری اسلامیِ بر اثر انقلاب به‌وجودآمده، رو به زوال است؛ از همان روزهای اوّل [میگفتند] رو به زوال است. گاهی میگفتند دو ماه دیگر، گاهی میگفتند یک سال دیگر، گاهی میگفتند پنج سال دیگر؛ زمان معیّن میکردند! یک عدّه‌ای هم متأسّفانه در داخل ــ حالا یا از روی غفلت، بعضی‌ها هم از روی بدخواهی ــ همین را ترویج میکردند. زمان امام، یک روزنامه‌ای که اسم نمی‌آورم برداشت یک مقاله‌ی مفصّلی نوشت، به نظرم تیتر هم زدند ــ از آن تیترهای درشت صفحه‌ی اوّلی ــ که مضمونش این بود، حالا عینش یادم نیست، که خلاصه نظام در حال فروپاشی است! امام آن وقت جواب دادند، گفتند: شما خودتان در حال فروپاشی هستید؛ نظام محکم و مستحکم ایستاده. نه اینکه حالا چون امام بود و هیبت امام مانع میشد، نخیر، زمان امام هم میگفتند.

بعد از رحلت امام، در سال ۶۹، بعضی از موجّهین ــ [یعنی] آدمهای موجّهی هم بینشان بودند، چهره‌های معروف نظام و موجّه که سابقه‌ی کاری هم در نظام داشتند(۱۱) ــ یک اعلامیّه‌ای دادند که نظام در لبه‌ی پرتگاه است، یعنی همین روزها است که خلاصه قضیّه تمام بشود! کِی؟ سال ۶۹. در سال ۸۲ یک عدّه از نمایندگان مجلس(۱۲) نامه نوشتند به بنده؛ یک نامه‌ی واقعاً غیر منصفانه‌ای بود، خیلی غیر منصفانه بود. یک چیزهایی را گفتند، یک سؤالهایی از ما کردند که جوابش را خودشان باید میدادند؛ چون هم مجلس دست خودشان بود، هم دولت دست خودشان بود؛ باید آنها جواب میدادند، [امّا] از من سؤال کرده بودند! آن وقت مضمون آن نامه و خلاصه‌اش این بود که باید تسلیم بشوید وَالّا کارتان تمام است! مال سال ۸۲ است. تسلیم نشدیم، ایستادیم و ان‌شاءالله باز هم خواهیم ایستاد. خب، این کار دشمنان ما بود که مکرّر این کار را انجام دادند.

آنچه به نظر من در این زمینه ما بایستی نگاه کنیم، این است که ببینیم تحلیلمان از اوضاع چیست؛ تحلیلِ درست کنیم. دو نظامِ تحلیلی وجود دارد: یک نظام تحلیلی این است که کار در مقابل هنجارهای همه‌گیر جهانی بی‌فایده است؛ فایده‌ای ندارد. یک هنجارهای بین‌المللی وجود دارد، دولتها بر اساس این هنجارها شکل گرفته‌اند، قدرت گرفته‌اند؛ آمریکای مقتدر و ثروتمند بر اساس این هنجارها [شکل گرفته]، اروپا همین ‌جور، دیگران همین ‌جور؛ در مقابل این هنجارها بی‌خود نَایستید؛ از بین میروید. این یک تحلیل. [فقط] امروز هم این را نمیگویند؛ همین طور که عرض کردم، چهل سال است همین حرفها را مرتّب دارند میگویند. آن وقت آن کسانی که این تحلیل را میکنند، دیگران را متوهّم تصوّر میکنند! میگویند اینها دچار توهّمند ــ مثلاً بنده‌ی حقیر؛ در رأسشان خود من ــ [میگویند] اینها دچار توهّمند خیال میکنند دارد کار پیش [میرود]. این یک تحلیل.

یک تحلیل هم نه، تحلیل واقع‌بینانه است. این تحلیل، واقعیّات را میبیند؛ نه فقط واقعیّات خوب را، [بلکه] واقعیّات بد را هم میبیند. ما هرگز نقاط منفی را انکار نکرده‌ایم. بنده در ملاقاتهای مسئولان، در این جلساتی که ماه رمضان‌ها هست که همه‌ی آنها را [دعوت میکنیم]، بیشترین نقاط ضعف را تذکّر میدهم؛ در جلسات خصوصی خیلی بیشتر. و توجّه به این نقاط ضعف وجود دارد، نه اینکه نیست؛‌ من بارها گفته‌ام ما عقبیم؛ در این شکّی نیست، امّا آن طرف قضیّه این است که ما از انتهای قافله، یک حرکت پُرشتابی را شروع کرده‌ایم حالا به نزدیکهای جلو رسیده‌ایم؛ این یک واقعیّت است. هنوز به آن جلو نرسیده‌ایم امّا خیلی پیش رفته‌ایم، باز هم پیش خواهیم رفت. ما در مسائل گوناگون کشور پیشرفت کرده‌ایم؛ در دانش پیشرفت کرده‌ایم، در مدیریّتها پیشرفت کرده‌ایم؛ ضعفها هست؛ بعضی از مسئولین ما،‌ بعضی از دولتهای ما کوتاهی‌هایی داشته‌اند؛ اینها وجود دارد امّا حرکت، حرکت انقلاب است، پیشرفت انقلاب است.

شما نگاه کنید ببینید جمهوری اسلامی چهل سال پیش کجا بود، امروز کجا است؛ بیست سال پیش کجا بود، امروز کجا است. با گذشت چهار دهه میتوان فهمید که کدام یک از این دو تحلیل، واقع‌بینانه است؛ تحلیل غرب‌گراها و غربی‌ها واقع‌بینانه است، و ما متوهّمیم؛ یا نه، تحلیل انقلاب واقع‌بینانه است، آنها متوهّمند. واقع قضیّه این است. حرکت انقلاب حرکت محکمی است؛ شما جوانها یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌هایش هستید. شما الان یک جمع نخبه [هستید] که فقط هم شما نخبه نیستید، نخبه‌های دیگری هم هستند؛ نخبه‌های بزرگ، معتقد به انقلاب،‌ معتقد به این راه، در حال تلاش و جدّیّت، بعد از گذشت چهار دهه و بعد از این همه دشمنی و بعد از این همه تبلیغات؛ دلیل بهتری از این وجود دارد برای اینکه نشان بدهد آن تحلیل، تحلیل غلطی است و تحلیل درست، تحلیل انقلاب است؟

پروردگارا! ما را در راه خودت ثابت‌قدم بدار. پروردگارا! ما را با هدایت خودت و با توفیق خودت به راه راست، در حرکت کامل دربیاور. پروردگارا! دشمنان ملّت ایران را منکوب و مغلوب ملّت ایران کن.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته
 
 
 در ابتدای این دیدار، آقای دکتر روح‌اﷲ دهقانی‌فیروزآبادی (سرپرست معاونت علمی و فنّاوری رئیس‌جمهور) و هفت نفر از نخبگان جوان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
 دکتر سعید کاظمی‌آشتیانی (رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران)
 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متّحد (UNESCO)
 جواهر لعل نهرو (از نخست‌وزیران پیشین هند)
 آقای مهدی میرکیایی
 سوره‌ی تغابن، بخشی از آیه‌ی ۱۱؛ «... و کسى که به خدا بگرود، دلش را به راه آورَد. ...»
۷) آقای محمّدجواد ظریف (وزیر امور خارجه) در دوازدهم آذر سال ۱۳۹۲ در دانشگاه تهران گفته بود: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمیترسند، بلکه از مردم ایران میترسند. آیا شما فکر میکنید آمریکا نمیتواند سیستم نظامی ما را از کار بیندازد؟ واقعاً شما فکر میکنید آمریکا از سیستم نظامی ما میترسد؟ آیا واقعاً به خاطر سیستم نظامی ما است که آمریکا جلو نمی‌آید؟»
 بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها (۱۳۹۳/۴/۱۱)
 از جمله، بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هشتمین همایش ملّى نخبگان جوان کشور (۱۳۹۳/۷/۳۰)
(۱۰ برخی از اعضای نهضت آزادی، ازجمله مهندس مهدی بازرگان (نخست‌وزیر دولت موقّت) و برخی دیگر از چهره‌های مخالف نظام، به نام جمعیّت دفاع از آزادی و حاکمیّت ملّت ایران از امضاکنندگان این بیانیّه بودند.
(۱۱ جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم