مهدیه آمل

مهدیه شهرستان آمل درسال 1335 تاسیس وشروع به کار کرده است

بانک رسانه مهدیه آمل

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

حسینیه

معرفی کتاب مهدوی

پیوندهای تصویری

bayanbox.ir bayanbox.ir bayanbox.ir

پيوندها

شهدای شاخص

سایت علما و مراجع

گالری تصاویر

۵۸ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

۰

مروری بر زندگی امام موسی کاظم علیه السلام

 بخش خبری مهدیه آمل مناسبتهای مذهبی شهادت امام کاظم(ع) زندگی درمکتب اهل بیت(ع)

مروری بر زندگی امام موسی کاظم علیه السلام

مروری بر زندگی امام موسی کاظم علیه السلام

ولادت، پدر و مادر
روز هفتم ماه صفر سال 129 ق زمانی که امام جعفر صادق علیه السلام به همراه خانواده و اصحابشان از سفر حج به مدینه مراجعت می کردند، در مکانی به نام «اَجواء»، کودکی، از مادری به نام حمیده اندلسیه به دنیا آمد که حضرت، نام او را موسی گذاشتند و فرمودند: «این فرزند بعد از من امامی برای خلق است».
ولیمه
از مستحباتی که در اسلام بر آن تاکید فراوان شده، عقیقه کردن و ولیمه دادن برای نوزاد نورسیده است. امام جعفر صادق علیه السلام نیز در احیای این سنت نبوی، پس از مراجعت به مدینه، به شکرانه مولود مبارک ولیمه ای ترتیب داد و در آن امامت آن حضرت را اعلام فرمود.
القاب و کنیه امام موسی کاظم(ع)
مهم ترین و معروف ترین لقب امام موسی کاظم علیه السلام ، «کاظم» است. کظم به معنی بیرون آمدن نَفَس است. کَظوم کسی است که نَفَس خود را حبس می کند و این کنایه از سکوت است و کاظم یعنی فرو خورنده خشم و غضب. از دیگر القاب آن حضرت می توان به عالم، صالح، باب الحوائج، صابر، امین و زین المجتهدین اشاره کرد. مهم ترین کنیه آن حضرت عبدصالح و ابوالحسن می باشد که در میان اهل حدیث به ابوالحسن اول معروف است.
کودکی امام موسی کاظم(ع)
امام موسی کاظم علیه السلام از همان کودکی در مجلس درس پدر، که مؤسس و رئیس دانشگاه جعفری است، شرکت و جانش را از سرچشمه علوم و معارف اصیل اسلامی سیراب می کرد و در بحث های علمی شرکت می جست و در عین ناباوری اطرافیان، فردی کهنه کار و قوی، اهل بحث و منطق و قادر به اثبات مباحث دشوار و معضل علمی بود و این موجب محبوبیت آن حضرت نزد امام جعفر صادق علیه السلام و اصحاب گردیده بود. مسئله امامت این کودک بعد از امام جعفر صادق علیه السلام و جانشینی رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و هادی و راهنما بودن او محبوبیتی مضاعف نزد پدر به وجود آورده بود.
جوانی امام و کار و اشتغال
امام موسی کاظم علیه السلام با این که وضع مالی امام جعفر صادق علیه السلام بد نبود و او می توانست راحت و بی غم زندگی کند و آسان بخورد و بپوشد و روزگار بگذراند، در جوانی در مزرعه پدر کار می کرد و با دیگر کارگران، دوش به دوش، در برابر آفتاب به کشاورزی می پرداخت ناگفته نماند این امر سبب نمی شد که او خود را از شرکت در مجالس درس پدر محروم کند یا لطمه ای به دیگر وظایف او وارد آورد.
شهادت پدر و امامت آن حضرت
امام موسی کاظم علیه السلام بیست سال از دوران زندگی پدر را درک کرد که برای او بسیار گران قدر و پر ارج بود. محضر پدر برای او از آن بابت ارزنده بود که او قدر پدر، امام و استاد خود را می شناخت و چه بهره ها که از اشراقات آن استاد و پدر گرامی برای او حاصل نمی شد. منصور عباسی که زنده بودن امام جعفر صادق علیه السلام را سدی برای خود می دانست به طراحی نقشه قتل آن حضرت پرداخت و به حضرت زهر خورانید. امام پس از خوردن زهر بیمار و بستری شد و در فاصله اندک به دیدار اجداد پاکش شتافت و سکان امامت را به امام موسی کاظم که بیست سال بیشتر نداشت سپرد. امام کاظم علیه السلام نیز همان راه و روش پدر را تعقیب کرد.
زمام داران عصر امام موسی کاظم(ع)
مدت امامت، امام موسی کاظم علیه السلام 35 سال بود. امامت آن امام مصادف با زمام داری غاصبانه چهارتن از بنی عباس بود که عبارتند از منصور، مهدی، هادی و هارون. امام علیه السلام مدت ده سال ازامامت خود را در عصر منصور گذراند. منصور عباسی از متعصب ترین دشمنان خاندان علی علیه السلام و در کینه و حسادت بی مانند بود. ده سال دوم امامت آن حضرت در عصر مهدی عباسی گذشت که اهانت هایی نیز به امام روا داشت و چهارده سالِ آخر امامت را نیز در عصر هارون سپری کرد که سخت ترین دوره زندگانی و دوران حبس امام بود.
استناد به آیه مباهله
هارون را اصرار بر این مسئله بود که بنی عباس از نظر وراثت به مقام خلیفگی پیامبر سزاوارترند؛ زیرا عباس جدّ اصلی اینان عموی پیامبر بود. غافل از آن که مسئله امامت عهدی الهی است، نه منصبی مالی و ارثی. امام موسی کاظم علیه السلام نیز در مقام استدلال و اثبات حقانیت خود به آیه مباهله استناد می کرد که در آن رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، علی علیه السلام و خاندان او، فاطمه علیهاالسلام و حسن علیه السلام و حسین علیه السلام ، را نفس و جان خود معرفی کرد.
ادامه نهضت علمی و فرهنگی
امام موسی کاظم علیه السلام پس از پدر نهضت علمی او را دنبال کرد و پیروانش را که پراکنده شده بودند، از نو گرد هم آورد و به مجلس درس آنها سر و سامان داد. البته وضعیت برای این اقدام امام مساعد نبود، اما او از هر فرصت و امکانی برای تحقق این هدف سود می جست و لحظه ای از تلاش و کوشش باز نایستاد و در راه تکامل جنبش علمی و نهضت فرهنگی اسلام تلاش کرد و صدها محدّث و مفسر و مبلّغ تربیت نمود و به کمک آنها توانست از مکتب تشیع پاسداری کند و حرکت آن را تداوم بخشد.
توصیه به تعقّل
امام موسی کاظم علیه السلام مردم را به تفکر و تعقل دعوت می کرد و متذکر می شد که هرچیزی راهنمایی دارد و راهنمای عقل، تفکر است و از نشانه های تفکر، سکوت و خاموشی است. این خود سبب می شود که افراد کم تر سخن بگویند و بیشتر بیندیشند تا حقایق را به دست آورند. امام موسی کاظم علیه السلام در این باره می فرماید: «آدمی از سوی خدا دو حجت دارد: حجت ظاهر و حجت باطن. حجت ظاهرْ خدا و انبیا و ائمه اند و حجت باطن عقل است».
پرهیز از تنبلی
امام موسی کاظم علیه السلام همانند پیامبر اسلام(س) مشوّق کار و فعالیت بود و خود الگوی کار و تلاش مشروع در نزد مردم بود و می فرمود: «از تنبلی و سستی بپرهیزید که این امر مانع بهره گیری شما از دنیا و آخرت است» آن بزرگوار در تشویق به کار می فرمودند: «آن گاه که کار برای تأمین زندگی خانواده و عیال باشد، نوعی از جهاد و دارای همان پاداش است».
 

زندگی مورد نظر
امام موسی کاظم علیه السلام هم چون جد بزرگوارشان امام سجاد علیه السلام در قالب دعاهایی به هدایت و آموزش مردم می پرداختند. آن حضرت در دعاها و اعمال ماه رجب نوع زندگی مطلوب و هدفمند را به زیباترین بیان به تصویر کشیده اند: «خدایا، از تو می خواهم که زندگی مرا، زندگی پاک و پاکیزه ای قرار دهی، به من گشایش و فراخی و نیز آزادی ورهایی عنایت کنی؛ به من آن زندگانی بخشی که در آن امنیت و تندرستی همراه با فروتنی و قناعت و سپاس گزاری باشد و عافیت و پرهیزکاری و پایداری در آن موج زند».
توصیه امام به تفریحات سالم
امام موسی کاظم علیه السلام با بیانی الهام گرفته از وحی الهی، در سفارش به مناجات و عبادت خداوند می فرمایند: «بکوشید که اوقات خود را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای مناجات با خدا، بخشی را برای امور زندگی، و ساعتی را برای معاشرت با دوستان و افراد مطمئن ـ کسانی که عیب های شما را به شما بشناسانند و در نبود شما، دوستدار شما باشند ـ و بخشی را هم برای تفریحات و لذت های حلال خالی کنید که به وسیله این تفریحات حلال است که می توانید سه برنامه قبلی را درست انجام دهید».
آراستگی امام موسی کاظم(ع)
امام موسی کاظم علیه السلام در آراستگی و نظافت هم چون امامان قبل از خود بود و با سر و وضعی آراسته و لباس و جامه ای پاکیزه و مرتب در بین مردم حضور می یافت. لباس آن حضرت از بَس نظیف و مرتب بود به نظر فاخر می آمد. به هنگام بیرون آمدن برای دیدار با مردم یا حضور در مجلسِ درس، با وضعی آراسته و مرتب در جمع مردم حاضر می شد و این را نوعی حرمت گزاری نسبت به مردم به حساب می آورد. کفش آن حضرت تمیز و زیبا و راه رفتنشان نه تند بود و نه کند. سعی و حرکتش موقّرانه و از روی متانت بود.
صوت خوش قرآن
امام موسی کاظم علیه السلام دارای آوائی خوش در تلاوت قرآن بود. عشق به قرآن آن آوا را حزین تر و جاذب تر ساخته و با صدای خوش و لحنی زیبا آن را قرائت می کرد. در حین قرائت قرآن در عالمی دیگر بود. چنان قرآن تلاوت می کرد که گویی آن آوا از سراسر وجودش برمی خواست و کل وجود و اعضای آن حضرت سرگرم تلاوت قرآنند؛ آن چنان که شنوندگان از حرکت باز می ماندند و به آوای تلاوت او گوش فرا می دادند.
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن به رُخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن
معرفی حضرت از زبان خود
روزی امام موسی کاظم علیه السلام از مسجدالحرام برخاست که بیرون رود. وقتی سوار مرکب شد و حرکت کرد، فردی از دیدن شکوهش متحیر شد و پرسید: تو که ای؟ امام علیه السلام فرمودند: «اگر نسب مرا می پرسید من فرزند محمدمصطفی صلی الله علیه و آله وسلم حبیب خدایم. از نسل اسماعیل ذبیح اللّه و فرزند ابراهیم خلیل هستم. اگر از شهر من می پرسی، من اصالتا از شهر و دیاری هستم که واجب است مسلمانان در طول عمر یک بار برای انجام وظیفه [گذاردن حج و مناسک] بدان جا آیند. اگر از مفاخر من می پرسی، از خاندانی هستم که بینیِ گردن کشان و ستمگران را به خاک مالیده، باعث شدند مردم راه هدایت را بشناسند و به سوی توحید روی آرند. اگر شهرت مرا خواهی، من از آل محمدم که خدای دستور داده است که در نماز بر ما درود فرستند».
نجات جان علی بن یقطین
علی بن یقطین از شاگردان و یاران حضرت بود که به سفارش امام موسی کاظم در دستگاه خلافت بود تا به دست گیری از یتیمان و مستضعفان بپردازد. سخن چینان به هارون خبر دادند که وی طرف دار امامموسی کاظم علیه السلام است. هارون در مقام بررسی درستی این خبر، چندین نوبت علی بن یقطین را آزمود. یکی از آنها بدین قرار است که هارون روزی بر سبیل انعام پولی و لباس و جبّه ای به علی بن یقطین داد. او نیز عین هدیه را برای امام موسی کاظم علیه السلام ارسال کرد. امام پول و لباس را قبول و جبه را به وی باز گرداند و فرمود که از آن خوب نگه داری کن تا روزی تو را به کار آید. هارون روزی علی بن یقطین را احضار کرد و خبر آن جبّه را گرفت. چون به وی خبر داده بودند که علی بن یقطین آن جبّه برای امام موسی کاظم علیه السلام فرستاده است. علی بن یقطین گفت: آن جبّه را معطور و مهمور کرده و در صندوقی نهاده است و به غلامی دستور داد تا برود و آن جبّه را نزد هارون بیاورد. غلام رفت و جبه را حاضر کرد و پیش روی هارون نهاد. نظر هارون تغییر کرد و علی بن یقطین را مورد مرحمت قرار داد و آن خبرچین را به صد تازیانه کیفر کرد.
هدایت اهل فسق به دست امام(ع)
روزی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از جلو خانه «بُشْر» می گذشت. صدای ساز و آواز شنید. از خدمت گزاری که برای کاری به دَرِ خانه آمده بود سؤال کرد: «صاحب تو آزاد است یا بنده؟» خدمت گزار گفت: مولای من آزاد است. حضرت فرمود: «راست گفتی، اگر او بنده بود از خدا پروا می کرد و چنین نمی کرد». وقتی خادم داخل خانه شد بُشْر علت تأخیر او را جویا شد. او هم ماجرا را نقل کرد. از شنیدن ماجرا در بُشْر تحولی رخ داد. با پای برهنه بیرون دوید و خود را به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام رسانده، عذرخواهی کرد و بعد از گریه و زاری در حضور مبارک آن حضرت توبه کرد و از اعمال زشت گذشته خود پشیمان شد و بعد از این ماجرا از عابدان و زاهدان روزگار شد .
ضمانت امام(ع)
علی بن یقطین از خواصّ اصحاب امام کاظم علیه السلام بود که در دستگاه خلافت هارون دارای منزلتی بس عظیم بود و شیعه بودن خود را از دیگران پنهان می کرد. در کتاب رجال کبیر نقل است که حضرتموسی بن جعفر علیه السلام به او فرمودند: «یک موضوع را برای من ضامن شو تا من سه موضوع را برای تو ضمانت کنم که عبارتند از: سالم ماندن از گزند شمشیر دشمن، گرفتار نشدن به نداری، و در امان ماندن از اسارت و زندان». علی بن ابن یقطین گفت: آن موضوعی که من باید ضامن شوم چیست؟ حضرت فرمود: «ضمانت دهی هر وقت یکی از دوستان ما نزد تو بیاید او را اکرام کنی». علی بن یقطین ضامنت کرد و امام علیه السلام هم ضامن آن سه موضوع شد.
امام کاظم(ع) و حکومت بر دل ها
هارون الرشید، خلیفه عبّاسی، با این که قدرتمندترین خلیفه عباسی بود از این که می دید مردم احترام فراوانی به امام کاظم علیه السلام می کنند به شدت ناراحت بود و تمام تلاشش این بود که نفوذ معنویامام علیه السلام را خنثی کند. او از این که می شنید مردم حقوق و مالیت های اسلامی را مخفیانه به موسی بن جعفر علیه السلام می پردازند و با این عمل خود در واقع حاکمیت ایشان را به رسمیّت شناخته، از حکومت عبّاسی بیزاری می جویند، سخت رنج می برد. روی همین اصل بود که روزی هارون امام علیه السلام را کنار کعبه دید و به ایشان گفت: «تو همان هستی که مردم پنهانی با تو بیعت کرده تو را به پیشوایی بر گزیده اند؟ امام فرمودند: «اَنَا اِمامُ القُلُوبِ و اَنْتَ اِمامُ الجُسُوم؛ من بر دل های مردم حکومت می کنم و تو بر تن ها».
معنی جواد از نظر امام(ع)
مردی از امام کاظم علیه السلام معنی جواد را پرسید ایشان در پاسخ فرمودند: «اگر منظور تو از بنده جواد، است باید بدانی که جواد کسی است که هرچه از جانب خدا بر او واجب است ادا کند و بخیل کسی است که تکلیف الهی را ادا نکند، و اگر مقصود تو جواد بودن خداست باید بدانی که خداوند چه ببخشد و چه دریغ کند جواد است؛ چون اگر ببخشد چیزی را بخشیده که از آن تو نبوده است و اگر هم دریغ ورزد، آنی را دریغ کرده که از آنِ تو نبوده است».
دست گیری حضرت از مستمندان
آن حضرت تهی دستان مدینه را شناسایی می کرد و شبانه برای آنان پول و چیزهای دیگر می برد و آنان نمی دانستند که این پول ها از جانب کیست.
وصیت امام کاظم به فرزندانش
روزی موسی بن جعفر علیه السلام فرزندانش را احضار کرد و به آنان گفت: «فرزندانم به شما وصیتی می کنم که هرکس آن را به خاطر سپارد هلاک نشود». سپس فرمود: «اگر کسی نزد شما آمد و در گوش راستتان حرف زشتی گفت و سپس در گوش چپتان عذرخواهی کرد و گفت: چیزی نگفته، عذر او را بپذیرید».
وصایای امام(ع) به هُشام
امام کاظم علیه السلام به هشام می فرمودند: «ای هشام، امیر مؤمنان علی علیه السلام به یارانش سفارش می کرد و می فرمود: شما را به ترس از خدا در نهان و آشکار و رعایت داد در خشنودی و خَشم... وصیت می کنم. و نیز شما را سفارش می کنم به این که با کسی که از شما بریده بپیوندید و از کسی که به شما ستم کرده گذشت کنید و بر کسی که از شما دریغ داشته ببخشید و باید نظرتان عبرت، و خاموشی تان اندیشه، و سخن تان ذکر خدا و سرشتتان سخاوت باشد؛ زیرا بخیل به بهشت و سخاوتمند به دوزخ نرود».

 

منبع: گلبرگ - فروردین 1381، شماره 28 - میلاد امام موسی کاظم(ع)

 

۰

چهل حدیث نورانی از امام کاظم(ع)

 بخش خبری مهدیه آمل حدیث و قرآن مناسبتهای مذهبی شهادت امام کاظم(ع) ویزه نامه مذهبی شهادت اهل بیت(ع)

چهل حدیث نورانی از امام کاظم(ع)

چهل حدیث نورانی از امام کاظم(ع)

1. مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ

کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.

بحارالانوار، جلد 78، ص333

*****

2. مَن دَعا قَبلَ الثَّناءِ عَلَی الله و الصَّلاهِ عَلَی النَّبِی (صلی الله علیه وآله) کَانَ کَمَن رَمی بِسَهمٍ بِلا وَتر

هر که پیش از ستایش بر خدا و صلوات بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) دعا کند چون کسی است که بی زه کمان کشد.

تحف‌العقول ، ص‌ 425

*****

3. أوشَک دَعوَةً‌ وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ‌ بِظَهرِ الغَیبِ

دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.

اصول کافی،ج1 ،ص52

*****

4. مَن أرادَ أن یکنَ‌ أقوَی النّاسِ‌ فَلیتَوکل عَلی الله

هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.

بحار الانوار، ج7 ، ص143

*****

5. أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ‌ إِنتِظارُ‌ الفَرَجِ

بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند ،‌ انتظار فرج و گشایش است.

تحف العقول، ص403

*****

6. مَلْعُونٌ مَنْ اغْتابَ أخاهُ

ملعون است کسی که از برادرش غیبت کند.

بحار الأنوار، ج 74، ص 232

*****

7. رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ یَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الحَدیدِ

مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و گروهی چون پاره‌های آهن [استوار]، پیرامون او گرد می‌آیند.

بحارالأنوار، ج 57، ص 216

*****

8. تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً

در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شکوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.

تحف العقول ص410

*****

9. مَنِ استَوى‏ یوماهُ فَهُوَ مَغبُونٌ

هر کسى که دو روزش مساوى باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است.

بحار الأنوار،ج 78،ص326،ح5

*****

10. لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ

از مانیست کسی که هر روز حساب خود رانکند ،پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد،واگر بدی کرده،از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.

اصول کافی ج 4 ص191

*****

11. قِلَّهُ المَنطِق حُکمٌ عَظِیم، فَعَلَیکُم بِالصُّمتِ

بر شما باد به خموشی که کم گویی، حکمت بزرگی است.

بحاالانوار ، ج 78 ، ص 321

*****

12. مَن اَحزَنَ والدَیهِ فَقَد عَقهُما

هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است.

تحف العقول ، ص 425

*****

13. مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه

چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است.

بحاالانوار ، ج 78 ، ص 319

*****

14. وَاللّه‏ِ ما اُعطِىَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اِلاّ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسنِ خُلقِهِ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ

به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان.

بحارالأنوار، ج 6، ص 28، ح29

*****

15. إنَّ الحَرامَ لا یُنمى‏ وإن نُمِىَ لا یُبارَکُ فیهِ

مال حرام افزون نمى‏گردد و اگر هم افزون گردد برکت نمى‏یابد.

الکافى ، ج 5، 125

*****

16. مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ

هرکه میانه‏روى کند و قناعت ورزد، نعمت بر او بپاید و هر که بى‏جا مصرف نماید و زیاده‏روى کند، نعمتش زوال یابد.

تحف‏العقول، ص 403

*****

17. لِکُلِّ شَیءٍ دَلِیلٌ وَ دَلیلُ العَاقِل التَّفَکُّر، وَ دَلیلُ التَّفکُّرِ الصُمت

برای هر چیزی دلیلی باید، و دلیل خردمند تفکر است، و دلیل تفکر خاموشی.

تحف العقول ، ص 406

*****

18. طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَةِ

خوشا به حال اصلاح‏کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏اند.

تحف العقول، ص 393

*****

19. إنَّ العاقِلَ لایَکذِبُ و إن کانَ فیهِ هَواهُ

خردمند دروغ نمى‏گوید ، اگرچه میل او در آن باشد.

تحف العقول ، ص 391

*****

20. اللّهَ جَلَّ وعَزَّ یُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ

خداوند عزّوجلّ، بنده خواب آلوده بیکار را دشمن دارد.

الکافی: ج 5 ، ص 84 ، ح 2

*****

21. مُجَالِسَه أَهلِ الدِّینِ شَرَفُ الدَّنیَا وَ الاخِرَه

همنشینی با اهل دین، شرف دنیا و آخرت است.

تحف العقول ، ص 420

*****

22. مُشاوَرَةُ العاقِلِ النّاصِحِ یُمنٌ وَ بَرَکَةٌ وَ رُشدٌ وَ تَوفیقٌ مِنَ اللّه

مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگى، برکت، رشد و توفیقى از سوى خداست.

تحف العقول، ص 398

*****

23. دَعوَةِ الصائِمِ تَستَجابُ عِندَ اِفطارِه

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.

بحار الانوار ج 92 ص 255 ح 33

*****

24. الغَضَبُ مِفتَاحُ الشَّر

خشم کلید هر بدی است.

تحف العقول، ص 416

*****

25. لِکُلِّ شَیءٍ زَکاهٌ، وَ زَکاهُ الجَسَدِ صِیامُ النَّوافِل

برای هر چیزی زکاتی است، و زکات تن روزه های مستحبی است.

تحف العقول، ص 425

*****

26. التَّدبِیرُ نِصفُ العیشِ

تدبیر نیمی از زندگی است.

تحف العقول، ص 425

*****

27. مَن وَلَههُ الفَقرُأبطَرهُ الغِنى

آن که نَدارى حیرانش کند، توانگرى سرمستش مى سازد.

بحارالانوار،ج۷۴ص۱۹۸

*****

28. مَن رَأى أخاهُ عَلَى أمرٍ یُکرِهُهُ فَلَم یَرِدهُ عنهُ وَ هُو یقدِر عَلَیهِ، فَقَد خَانَه

هر که برادرش را در کارى ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند، به او خیانت کرده است.

الامالى صدوق،ص۳۴۳

*****

29. اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ

بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.

تحف العقول،ص455

*****

30. إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدَراً الَّذِی لایَرَی الدُّنیا لِنَفسِه خَطَرا، اما إنَّ أبدانَکُم لَیس لَها ثَمَنٌ إلّا الجَّنه، فَلا تَبِیعُوها بِغِیرِها

به راستی که با ارزش ترین مردم کسی است که دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید.

تحف‌العقول‌ ، ص‌410

*****

31. أفضَل مَا یَتَقَرَّبُ بِه العَبدِ إلَی الله بَعدَ المَعرِفَهُ بِه الصَّلاه وَ بِرُّ الوالِدَینِ و تَرکُ الحَسَد و العُجبُ و الفَخر

بهترین چیزی که به وسیله آن بنده به خداوند تقرب می جوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینی و به خود بالیدن است.

تحف‌العقول‌ ، ص‌ 412

*****

32. إنَّ الله حَرَّمَ الجَنَّهَ عَلی کُلِّ فَاحِشٍ بذِی قَلِیلِ الحَیاءِ لا یُبالِی مَا قَال وَ لا مَا قِیل فِیه

خداوند بهشت را بر هر هرزه گوی کم حیا که باکی ندارد چه می گوید و یا به او چه گویند حرام گردانیده است.

تحف‌العقول‌، ص‌ 416

*****

33. إیّاکَ و الکِبر، فَإنَّهُ لایَدخُلُ الجَنَّهَ مَن کَانَ فِی قَلبِه مِثقالَ حَبَّهٍ مِن کِبر

از کبر و خودخواهی بپرهیز، که هر کسی در دلش به اندازه دانه ای کبر باشد، داخل بهشت نمی شود.

تحف‌العقول، ص‌ 417

*****

34. إیّاکَ و مُخَالِطَهُ النّاس و الإنس بِهِم إلا أن تَجِدَ مِنهُم عَاقِلاً و مَأمُوناً فَآنَسَ بِه و أهرَبَ مِن سایِرهِم کَهَربُکَ مِن السِّباعِ الضّارِیه

بپرهیز از معاشرت با مردم و انس با آنان، مگر این که خردمند و امانت داری در میان آنها بیایی که (در این صورت) با او انس گیر و از دیگران بگریز، به مانند گریز تو از درنده های شکاری.

تحف‌العقول ، ص‌ 420

*****

35. کُلَّما أحدَثَ النّاس مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُون، أحدَثَ اللهُ لَهُم مِن البَلاءِ مَا لَم یَکُونُوا یَعِدُّون

هرگاه مردم گناهان تازه ای که نمی کردند انجام دهند، خداوند بلاهایی تازه به آن ها دهد که به حساب نمی آوردند.

تحف‌العقول ، ص‌ 434

*****

36. مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن کَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان، و مَن کان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه

کسی که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و کسی که دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است.

بحاالانوار، ج‌ 78، ص‌ 327

*****

37. لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسبُ نَفسَه فِی کُلِّ یَومٍ، فَإن عَمِلَ حسناً استَزدادَ الله، و إن عَمِل سَیِّئاً استغفِرُ الله مِنه و تَاب إلیه

از ما نیست کسی که هر روز حساب خود را نکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، و اگر در آن کار بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.

اصول‌الکافى، ج‌ 4، ص‌ 191

*****

38. إصبِر عَلَی طَاعَهِ الله و إصبِر عَنِ مَعاصِی الله، فإنّما الدُّنیا ساعَه، فَما مَضی مِنها فَلَیس تَجِد لَهُ سُرورا و لا حُزناً، و مَا لَم یَاتِ مِنها فَلیسَ تَعرِفُه، فَاصبِر عَلی تِلکَ السّاعَهِ الَّتِی أنت فِیها فَکَأنَّکَ قَد اغتَبَطَت

بر طاعت خدا صبر کن، از معاصی خدا صبر کن، دنیا همان ساعتی است، آن چه رفته نه شادی دارد و نه غم، آن چه نیامده ندانی که چیست؟ به همان ساعتی که در آنی صبر کن هم چنان باشد که تو رشک برده شده ای.

تحف‌العقول ، ص‌ 417

*****

39. مَثَلُ الدُّنیا مَثَل مَاءِ البَحر، کُلَّما شربَ مِنهُ العَطشان أزدادَ عَطَشاً حَتّی یقتِله

دنیا چون آب دریاست، هر چه تشنه کامش بیشتر نوشد، بیشتر تشنه شود تا او را بکشد.

تحف‌العقول ، ص‌ 417

*****

40. وَجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ:
اَوّلُهاأن تَعرِفَ رَبَّکَ
وَالثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ
وَالثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ماأرادَ مِـنکَ
وَالرّابعَةُ أن تَعرفَ ما َیخرُجُکَ مِن دینِکَ

علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم :
اول اینکه خدای خودت را بشناسی .
بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است .
بشناسی که خداوند چه چیزی از تو می خواهد .
و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.

بحارالانوار، ج 78 ، ص 328

۰

درس هایی از زندگانی امام هفتم علیه السلام

 بخش خبری مهدیه آمل مناسبتهای مذهبی شهادت امام کاظم(ع) زندگی درمکتب اهل بیت(ع)

درس هایی از زندگانی امام هفتم علیه السلام

درس هایی از زندگانی امام هفتم علیه السلام

زندگانی کوتاه ۵۵ ساله امام موسی بن جعفر سراسرش اسوه، الگو و درس است. از همین رو چند مورد از سیره عملی امام علیه السلام که امروز حیاتی ترین درس برای همه ما است آورده می شود.

*******

1) تربیت نسل صالح: یکی از برجسته ترین خصوصیت و سیره عملی امام هفتم (ع) که الگو و اسوه برای پیروانش خواهد بود و کمتر به آن توجه می شود و با القای دشمنان تشیع به امر منفی تبدیل می شود تربیت فرزند نیست بلکه تربیت نسل صالح است چرا که:

اولا: در شرایطی که بنی العباس با آگاهی کامل در مقام نسل کشی و برداشتن نسل سادات از کره زمین بودند امام (ع) با ازدواج متعدد بنابر قول شیخ طوسی صاحب (۳۷) فرزند دختر و پسر شدند(الارشاد ج ص) اجازه ندادند که بنی العباس به هدف شوم خود دست پیدا کنند.

ثانیا: تمام فرزندان امام(ع) علاوه بر مقام امامت علی بن موسی الرضا (ع) بقیه صاحب فضل، مجاهدت وکرامت اند و ملجا و پناهگاه برای مسلمین اند که برخی شهره افاقند چون حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و احمد و محمدبن موسی معروف به شاه چراغ و برخی دیگر امامزادگان واجب التعظیم و ملجا برای درمندگان می باشند. 

ثالثا: آنچه که امام (ع) را کانون توجه ویژه محققین قرار داد آنست که حضرت نسل سازی کرد و تحولات علمی و سیاسی هزار و دویست چند ساله در عصر غیبت کبرا توسط ساداتی رقم خورد که از نسل آن حضرت بوده اند چون سید رضی وسید مرتضی و حضرت امام خمینی که معمار انقلاب اسلامی است و یا پادشاهان صفویه که پایه گزار مذهب رسمی تشیع درایران اند.

رابعا: نکته کلیدی و مهم این است این نسل سازی و تربیت فرزندان مجاهد و فاضل و صاحب کرامت در شرایطی انجام گرفته است که امام (ع) یا در زندان بسر می بردند و یا تحت شرایط سخت امنیتی حاکمان عباسی قرار داشتند.

*******

2) صاحب نفس و صاحب دل: در شرایطی که حاکمان بنی العباس برای اینکه کسی به مفاسد اخلاقی و زن بارگی آنها اعتراض نداشته باشد همه را به فساد کشانده بودند و همه خانه را به خانه های بدنام و محلی برای ساز و آواز و میخانه تبدیل کرده بودند ولی امام(ع) صاحب دل و صاحب نفسی بود که با نفس گرم و مسحابیش انسان های مرده در لجن زار معصیت را زنده و باکوتاه ترین کلمات آن خانه معصیت را تبدیل به محل عبادت و صاحب آن را به عارف و سالک تربیت می کرد و پیامی داشت به همه هدایت گران راه هدایت به دل است نه به حرف و هنر در سخنوری از جمله آن برخورد امام با بشرحافی است که:(بشر که خانه اش مرکزی شده بود برای رقص وآواز امام (ع) که از جلوی خانه اش می گذشت کنیزکی دید که از آن خانه خارج شده است از وی پرسید صاحب خانه شما آزاده ست یا برده? کنیز پاسخ داد آزاد است امام فرمود چون آزاده است خود را زاد در معصیت می بیند بشر از تاخیر در بازگشت کنیزش پرسید کنیز از آنچه که بین او و امام گذسته بود به ویژه جمله کوتاه امام:(صاحب خانه آزاد است یا برده) برای بشر بیان کرد همین جمله کوتاه امام آنچنان بشر را جابجا کرد بدون آنکه کفشی بپوشد پا برهنه خود را به امام رساند نه تنها از گذشته اش توبه کرد بلکه تبدیل به انسان جدید و عار و سالکی شد که دیگران از کلاس عارفانه اش و اصل به حضرت حق می شدند: الکنی والالقاب ،ج۴ص۱۶۵) .

*******
3) جاذبه بی نهایت: در موقعیتی که دستگاه حاکمیت بنی العباس با استفاده از سه اصل زر، زور، تزویر در مقام تثبیت حاکمیت بر مردم بودند امام (ع) که علم وشجاعتش آمیخته با حلمش بود با کظم غیض کردن با جاذبه بی نهایت و دافعه در حد ضرورتش از سربازان پیاده نظام دشمن برای خدای خود دوست سازی می کرد و هارون امپراطور بزرگ در مقابل امام کم می اورد شخص کثیفی رسما مقابل امام (ع) به امام علی(ع) سب می کرد شیعیان از حضرت خواستند اجازه دهد که او را به قتل برسانند امام نه تنها اجازه نداد بلکه به مزرعه آن شخص رفت و از پرسید انتظار چقدر سود از آن داری گفت: دویست دینار حضرت سیصد دینار به وی پرداخت آن شخص خجالت کشید پیشانی امام را بوسید و از امام حلالیت طلبید و فردا به نماز آمد و پیش از نماز وقتی چشمش به امام افتاد این آیه را تلاوت کرد: ( الله اعلم حیث یجعل رسالته) و دوستان امام از تغییر رفتار آن شخص به شگفت در آمدند: (الارشاد، ج۲ص۲۳۳) و جاذبه آن چنان تاثیر گذار بود هارون وقتی حضرت را به هر زندانبان تحویل می داد با اینکه از مهره های حاکمیت بودند تبدیل به خدمتگذار امام می شدند و هارون مجبور به ا نتقال امام(ع) از زندانی به زندان دیگر می شد.

*******
4) خداباوری: در شرایطی که جامعه به دلیل فرهنگ منحط عباسی خاک روی فطرت خدادی خود ریخته مشغول لهو و لعب بوده و خود را از لذت عبادت محروم کرده بودند امام(ع) همان شخصیت استکبار ستیزی که به دلیل شجاعتش در برابر امپراطوری چون هارون حبس و زندان ماندن را به قیمت جانش خریده بود آن چنان (خداباوری و خدا ترسی) با وجودش تنیده بود که زندان را به محل معاشقه با خدای خود قرار داد که هارون را هم از کثرت عبادتش به شگفتی وا داشت(عیون اخبا الرضا ج۲ص۹۵).

منبع: سایت بلاغ

۰

بازتاب جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌های جهان

 بخش خبری مهدیه آمل

بازتاب جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌های جهان

بازتاب جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌های جهان

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد: در دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا راهپیمایی بزرگداشت انقلاب ۱۹۷۹ عمدتاً با خودرو و موتورسیکلت انجام می‌شد، اما امسال با وجود هوای سرد، بسیاری از مردم پرچم به دست با پای پیاده برای تجمع در میدان آزادی تهران به راه افتادند. آن‌ها شعار‌های «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر آل سعود خائن» سر دادند.

طبق این گزارش، مردم ایران تصاویر رهبر معظم انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و همچنین سردار قاسم سلیمانی را حمل می‌کنند و پلاکارد‌هایی که روی آن‌ها نوشته شده «ما تا آخر ایستاده‌ایم»، «ایران متحد، قوی و باثبات» و «ما پیرو رهبر هستیم» را در دست دارند. موشک‌های سجیل و پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ دور میدان آزادی به نمایش گذاشته شد.

رسانه صهیونیستی آی ۲۴ نیوز هم گزارش داد مانند هر سال شرکت‌کنندگان شعار‌های «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» سر دادند و خواستار حمایت از «ایران متحد، قوی و باثبات» شدند. اطراف میدان بزرگ آزادی موشک‌های سجیل و پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ تولید ایران مستقر شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رسانه‌های مختلف جهان از ساعات آغازین راهپیمایی شنبه ۲۲ بهمن به گزارش و پوشش حماسه حضور پرشور مردم ایران در جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی پرداختند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار تصاویری از راهپیمایی جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نوشت: موشک بالستیک عماد و پهپاد شاهد ۱۳۶ در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی تهران به نمایش گذاشته شد.

شبکه لبنانی المیادین هم به صورت زنده به پوشش راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران پرداخت.

همچنین وبگاه شبکه المسیره یمن در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در تهران، نوشت که میلیون‌ها نفر در تهران و ۱۴۰۰ شهر به خیابان‌ها آمده و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. این شبکه همچنین به پوشش کامل سخنرانی سید ابراهیم رئیسی پرداخت و تصاویری از حضور او در میان جمعیت را منتشر کرد.

وبگاه شبکه روسیا الیوم نیز با انتشار یک گزارش تصویری، راهپیمایی امروز را بازتاب داد و تصاویری از حضور مقامات دولت سابق و همچنین موشک‌های بالستیک در میدان آزادی منتشر کرد.

وبگاه عراقی شفق‌نیوز هم نوشت ایرانی‌ها به طور گسترده در میدان آزادی تهران و خیابان‌های شهر‌های دیگر در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند.

بنابراین گزارش، خبرگزاری سبأنت یمن در پوشش خود از راهپیمایی امروز تصاویر مختلفی از تهران و همچنین نمایش موشک‌های سجیل و عماد منتشر کرد.

وبسایت النشره لبنان نیز نوشت هزاران نفر در تهران به سوی میدان آزادی حرکت کردند و شعار‌های «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس هم در گزارش خود از جشن انقلاب ایران، نوشت ایرانی‌ها شنبه چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را جشن گرفتند. موشک‌های بالستیک عماد و سجیل، موشک‌های کروز و پهپاد‌های شاهد ۱۳۶ و مهاجر به نماش گذاشته شد.

این خبرگزاری همچنین به بازتاب سخنان رئیس‌جمهور ایران به مناسبت ۲۲ بهمن پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در میدان آزادی تهران اعتراضات (اغتشاشات اخیر) را پروژه دشمنان ایران با هدف متوقف کردن تداوم دستاورد‌های ملت این کشور خواند. او جشن را حماسی و نمایش یکپارچگی ملی توصیف کرد. این سخنان شعار «مرگ بر آمریکا» حاضران را در پی داشت.

۰

ایستادگی ایران اسلامی درمقابل زیاده‌خواهان/حضورمردم نشان دادکه توطئه‌های دشمنان خنثی شده است

 بخش خبری مهدیه آمل

ایستادگی ایران اسلامی درمقابل زیاده‌خواهان/حضورمردم نشان دادکه توطئه‌های دشمنان خنثی شده است

۴۴ سال افتخار/ سرلشکر موسوی:ایستادگی ایران اسلامی در مقابل زیاده‌خواهان/ حضور مردم نشان داد که توطئه‌های دشمنان خنثی شده است

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن و گرامی‌داشت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جمع مردم زنجان اظهار داشت: ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت و افتخار و یادآور پرشکوه‌ترین روز تاریخ ملت ایران است. روزی است که ملت با عزم و اراده، عزت از دست داده خود را از طاغوت و نظام سلطه پس گرفت.

سرلشکر موسوی افزود: ملت آگاه و بصیر ایران با رهبری داهیانه حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۷، انقلابی تاریخ‌ساز را رقم زد که یکی از بزرگترین انقلاب‌های جهان است و تاثیرات بسیار گسترده و عمیقی در ابعاد فکری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ایران و جهان بر جای گذاشته است.

فرمانده کل ارتش ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بزرگ‌ترین تحول قرن بیستم به وقوع پیوست، انقلاب اسلامی ایران در حقیقت فصل نوین و نقطه عطفی در جهان بود که عصر جاهلیت مدرن را دست‌خوش تحولات بنیادین کرد. این انقلاب که ماهیت فرهنگی داشته، بیش از هر حوزه‌ای، قلمرو اندیشه و تفکر در جهان را متاثر و متحول ساخته است در حالی که بر نظام بین‌الملل قرن بیستم، اندیشه‌های الحادی کمونیسم و سکولاریسم حاکم بود و جایگاهی برای دین و معنویت وجود نداشت و تحولات اجتماعی و انقلاب‌ها مسیر جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کردند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه دین استوار شد، اظهار داشت: این انقلاب با رهبری و هدایت عالمان دینی آغاز شد و در رأس آن یک رهبر دینی در قامت حضرت امام(ره) قرار داشت که بالاترین جایگاه دینی یعنی مرجعیت را دارا بود و با استفاده از آموزه‌ها و تعالیم دینی حرکت خود را آغاز و یک مسیر پر فراز و نشیب را طی کرد. در انقلاب‌های دیگر عنصر اصلی مبارزه، نیروهای متشکل حزبی و جناحی قرار دارند اما در انقلاب اسلامی مردم نقش اصلی و مستقیم را ایفا کرده‌اند و تحت رهبری داهیانه حضرت امام(ره) با انسجام کامل به مبارزه با رژیم فاسد و وابسته پهلوی و حامیان او برخاستند. در تداوم انقلاب نیز مردم همواره در مقاطع و مواقع حساس به یاری انقلاب شتافتند و از این دستاورد بزرگ الهی حراست و پاسداری کرده‌اند.

امیر موسوی یکی از مهم‌ترین اهداف ملت بزرگ ایران در مبارزه علیه طاغوت و بیگانگان را عزت‌طلبی و استقلال‌خواهی دانست و اضافه کرد: دولت ایران در دوران گذشته در جایگاه ژاندارم آمریکا در منطقه قرار داشت و با دریافت تسلیحات متنوع و فراوان که با ثروت ملی ایرانیان تأمین می‌شد در خدمت اهداف و منافع غرب بود. حراست از منافع و امنیت غرب در برابر تهدید کمونیسم نقشی بود که برای ایران تعیین شده بود و نظام طاغوت با حقارت تمام در پی ایفای آن نقش بود.

فرمانده کل ارتش گفت: بنیانگذار انقلاب با قیام خود عزت و عظمت ملت ایران را که سالیان طولانی مورد بی‌توجهی و تحقیر قرار گرفته بود بازگرداند و سرنوشت کشور را تغییر داد و میلیون‌ها انسان را به بازگشت به معنویت و دین‌مداری فراخواند. پیروزی انقلاب اسلامی، ناظران در داخل و خارج از کشور را با پدیده‌ای تازه در صحنه سیاسی جهان روبه رو ساخت، این پدیده الهی شگفت انگیز با ماهیت، اهداف و اثر بخشی منحصر به فرد فراتر از همه پدیده‌های سیاسی جهان ظاهر شده است. تحلیلگران و صاحب نظران معتقدند که با آغاز عصر امام خمینی(ره) دین‌داری و معنویت‌گرایی در سراسر جهان احیا شده و گسترش یافته است. پیامدهای انقلاب اسلامی جهان را که در حال تحول و گذر از پیچ بزرگ تاریخی است در بر گرفته و بر تمام مناطق جهان تاثیرات راهبردی برجای گذاشته است.

وی در تشریح برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: کسب استقلال و ایجاد نظام سیاسی مستقل، تدوین قانونی اساسی متکی برمبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و طرح موضوع ولایت فقیه به عنوان ستون اصلی مشروعیت و قدرت نظام اسلامی، احیای بعد سیاسی احکام دینی و توجه به اسلام سیاسی پس از ۱۴۰۰ سال، از جمله دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است که در قالب نظام مردم سالاری دینی مدون و پیاده شده و در قلمرو اندیشه‌ها و نظام‌های سیاسی جهان الگویی نوین ارایه کرده است.

فرمانده کل ارتش تاکید کرد: امروز بی تردید، ایران یکی از معدود کشورهای مستقل دنیا به شمار می‌آید و با گذشت چهل و چهار سال از عمر پر برکت انقلاب همچنان مستقل و مقتدر در مقابل زیاده‌خواهان و بیگانگان ایستاده است. به همین دلیل امروز بر خلاف دورانی که تحت سلطه آمریکا بود در نظام بین‌الملل بویژه در منطقه و جهان اسلام از جایگاه مهم و تاثیر گذار برخوردار است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در بعد بین‌المللی نیز تاثیرات شگرف برجای گذاشته است، گفت: احیای اسلام به عنوان یک مکتب جامع و جهانی ایجاد چالش در نظام دو قطبی، لیبرالیسم، کمونیسم، تزلزل در گفتمان جهانی مبتنی بر اندیشه‌های غربی، ارایه گفتمانی جدید تحت عنوان اسلام سیاسی، مطرح شدن جهان اسلام به عنوان قدرت قابل توجه در نظام جهانی، تغییر معیارها و معادلات قدرت در نظام بین‍الملل و تلاش برای ساخت تمدن نوین اسلامی از جمله تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در نظام بین‌الملل است.

فرمانده کل ارتش افزود: یکی از ابعاد تأثیرات انقلاب اسلامی بعد اجتماعی است که شامل تقویت روحیه ایثار و از خودگذشتگی، احیای شخصیت جایگاه و منزلت انسان فارغ از جنسیت، توجه به نقش خطیر کانون خانواده، ارتقای سطح آگاهی و بصیرت مردم، توجه به مناطق محروم و روستایی حضور فعال جوانان در همه عرصه‌ها، ایجاد نهادهای اجتماعی جدید و تغییر رویکرد منزلت اجتماعی از مادی‌گرایی به معنویت‌محوری می‌شود.

وی ادامه داد: دشمنانی که انقلاب اسلامی، دست آنان را از منابع و ثروت‌های ملت ایران کوتاه و شر شیطانی‌شان را از سر کشور رفع کرد در طول چهل و چهار سال گذشته از هیچ توطئه‌ای علیه انقلاب اسلامی دریغ نکردند؛ ترفندها و توطئه های، سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی در اشکال مختلف و با ابزارهای گوناگون در همه مقاطع با هدف تهی‌سازی انقلاب از پشتوانه مردمی و ساقط کردن نظام پیگیری شده است.

سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: تجربه یک دهه اخیر نشان می‌دهد که دشمن هرگز نگران دموکراسی و حقوق بشر نه در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری نیست، آمریکا اگر نگران دموکراسی بود از رژیم‌های دیکتاتور و مرتجع حمایت نمی‌کرد و اگر نگران حقوق بشر بود از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و از جنگ علیه یمن حمایت و پشتیبانی نمی کرد. بنابراین ادعاهای دشمن در این زمنیه دروغ و با هدف تضعیف و تسلیم نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

وی با اشاره به توطئه‌ها و عهدشکنی‌های دشمنان تصریح کرد: موضوع دیگر این است که تجربیات دهه‌های اخیر نشان می‌دهد دشمن عهدشکن زیاده‌خواه و سلطه طلب است و در این مسیر حد یقف نمی شناسد. در سال های گذشته، جمهوری اسلامی با اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه حاضر به گفتگو در زمینه مسایل هسته ای شد که به توافق برجام انجامید اما آمریکا در مقابل چشم جهانیان و نهادهای بین المللی به توافق خیانت کرد و از آن خارج شد. خروج آمریکا از برجام با هدف حفظ محدودیت های هسته ای و گسترش ها به حوزه موشکی و منطقه ای صورت گرفت. در واقع دشمن در صدد گرفتن تمامی عناصر اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود و هیچ محدودیتی برای خود قائل نبود. امروز هم دشمن از همه ابزارها برای تضعیف و تسلیم ملت ایران بهره می گیرد و هر اقدامی علیه ایران توانسته، انجام داده است.

سرلشکر موسوی اظهار داشت: باوجود توطئه‌ها و دشمنی‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران با سرعت و قوت توانست تعادل خود را در منطقه حساس و پر آشوب غرب آسیا، حفظ، توطئه ها را خنثی و راه تثبیت موفقیت و پیشرفت را پیدا کند. در مقابل، دشمنان جمهوری اسلامی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سیاست های منطقه ای خود روز به روز دچار انفعال و ضعف شدند به طوری که در سال‍های اخیر نشانه های ناکامی دشمنان در شکست کارزار فشار حداکثری، فرار از عراق و افغانستان، ناکامی در ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس و حمایت از گروهای تروریستی و محدود شدن توسعه طلبی رژیم صهیونیستی آشکار شده است.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: در سده‌های اخیر هر جا جنگی علیه ایران رخ داده، بخشی از سرزمین ایران به اشغال دشمن درآمده است و حتی در دوران های گذشته بخش های زیادی از سرزمین ایران در زمان صلح نیز به بیگانگان واگذار شده است. فقط در دوران چهل و چهار ساله انقلاب اسلامی است که در منازعات و بحران‍های منطقه ای، نه تنها حتى یک وجب از خاک کشور را به اشغال در نیامده بلکه ایران امن ترین کشور منطقه غرب آسیا بوده است.

وی، امنیت، آرامش، حفظ تمامیت ارضی و آمادگی برای تهدیدات را یکی از دستآوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست که امروز ایران را به کشور مقتدر و تعیین کننده در منطقه تبدیل کرده است، بیان کرد: دشمن در ماه‍های اخیر با تحریک و هدایت اغتشاشات، تشدید فشارهای سیاسی، افزایش تحریم های اقتصادی، پایداری تهدیدات نظامی، حمایت از مخالفان و معاندان نظام اسلامی، گسترش هجمه رسانه ای و به کار گیری سایر مولفه‌های قدرت، یک جنگ ترکیبی گسترده و شیطانی را علیه نظام اسلامی و ملت بزرگ ایران شکل داده و تلاش کرده از این طریق به اهداف شوم خود یعنی تضعیف یا براندازی نظام دست یابد اما ملت غیور ایران در سایه وحدت و بصیرت و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) توانست این توطئه دشمن را خنثی نماید. بدون تردید تشدید خصومت و کینه‌ورزی دشمن نسبت به ایران اسلامی، به دلیل قدرتمند شدن کشور و نظام است.

سرلشکر موسوی ادامه داد: به موازات ارتقاء توان و اقتدار نظام اسلامی در منطقه، توطئه‌ها و کینه‌ورزی‌ها علیه کشور ابعاد گسترده‌تری یافته است و دشمن هر آنچه توانسته علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته است؛ اما به فضل الهی و در پرتو رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و بصیرت و هوشیاری ملت بزرگ ایران دشمن روز به روز با شکست و ناکامی بیشتر مواجه شده است.

فرمانده کل ارتش گفت: امروز با اطمینان می توان ادعا کرد دشمن ضعیف‌تر و جمهوری اسلامی قوی‌تر از گذشته شده است و امروز در چهل و پنجمین ۲۲ بهمن، این حضور و خروش ده ها میلیونی مردم پیام روشن و صریحی است به دشمنان که توطئه‌های آنها یکبار دیگر خنثی شده و باز هم شکست خواهند خورد و ملت بزرگ ایران در این راه خدایی که با اشاره نورانی حضرت امام انتخاب کرده با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری استوار و مستحکم به پیش خواهد رفت.

وی زنجان را شهری دانست که از دیر باز به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی شناخته شده است که چهره‌های برجسته در علوم و فرهنگ و فلسفه و فقه کم ندارد و شیخ اشراق فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی و شخصیت‌های برجسته متعدد دیگر از جمله مفاخر زنجان هستند، اظهار داشت: موضع گیری علما و مردم در برهه‌های مختلف نشان از هوشیاری و بصیرت مردم این شهر در تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران دارد. حسینیه اعظم زنجان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی جهان تشیع است و مراسم هشتم محرم ، زنجان را با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی به جهان معرفی کرده و نشانگر ارادت و علاقه خالصانه مردم این دیار به خاندان عصمت و طهارت (ص) است .

فرمانده کل ارتش اضافه کرد: حضور مردم ولایتمدار زنجان در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب چشمگیر قابل توجه و دشمن شکن بوده است. رشادت مردم زنجان در دوران دفاع مقدس در تاریخ ماندگار است رزمندگان خط شکن و غواصان دریادل زنجانی نقش برجسته‌ای در دوران دفاع مقدس ایفا کرده‌اند و شهدا و جانبازان زیادی را به اسلام و میهن اسلامی تقدیم نموده‌اند. مردم هوشیار و با بصیرت زنجان از فتنه‌ها سربلند و روسفید بیرون آمده‌اند و وفاداری و ارادت خود را به انقلاب، امامین انقلاب و آرمان‌های شهدا به روشنی به اثبات رسانده‌اند.

۰

جشن ملی ایرانیان برای۴۴سال افتخار/مراسم گرامیداشت۲۲بهمن درسراسرکشوربرگزارشد+تصاویر و فیلم

 بخش خبری مهدیه آمل

جشن ملی ایرانیان برای۴۴سال افتخار/مراسم گرامیداشت۲۲بهمن درسراسرکشوربرگزارشد+تصاویر و فیلم

جشن ملی ایرانیان برای۴۴سال افتخار/مراسم گرامیداشت۲۲بهمن درسراسرکشوربرگزارشد+تصاویر و فیلم

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال با حضور پرشور مردم در تهران و سراسر کشور آغاز شد.

با وجود اینکه ساعت رسمی آغاز راهپیمایی ۲۲ بهمن از سوی مسئولان ساعت ۹ و نیم صبح اعلام شده بود، اما مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی بسیار زودتر در مسیرهای راهپیمایی حضور پیدا کرده‌ بودند. 

این مراسم در ۳۸ هزار روستا و ۱۴۰۰ شهر از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز و ۶ هزار نفر از عوامل رسانه این راهپیمایی را پوشش می‌دهند.

نمایش گزارش کامل مراسم راهپیمایی بزرگ 22بهمن

۰

داستان مصور مجموعه نقش روایت | پیش درآمد پیروزی

 بانک تصویر بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب

داستان مصور مجموعه نقش روایت | پیش درآمد پیروزی

داستان مصور مجموعه نقش روایت | پیش درآمد پیروزی

رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حادثه بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با حضرت امام خمینی(ره) در ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷ را در قالب داستان مصور «پیش درآمد پیروزی» منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif نقش روایت عنوان داستان‌های مصور روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از وقایع و حوادث گوناگون است که به مرور در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.

۰

پویش «پرچم اتحاد» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد

 بانک فیلم بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب

پویش «پرچم اتحاد» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد

پویش «پرچم اتحاد» به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پویش «پرچم اتحاد» برگزار می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش فرمودند: «بیست و دوم بهمن امسال ان‌شاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است، مظهر اتحاد ملی است. من توصیه‌ام هم این است به همه‌ی آحاد مردم عزیزمان که سعی کنند این راهپیمایی را، این روز بزرگ را، این حرکت پرشکوه را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار بدهند.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۹

«پرچم اتحاد» عنوان پویش‌ جدید بخش تعامل با مخاطب «همگام» است. رسانه KHAMENEI.IR همگام با ملت ایران برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، در قالب پویش #پرچم_اتحاد از کاربران شبکه‌های اجتماعی دعوت میکند تا تصاویر حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن را برای رسانه KHAMENEI.IR ارسال یا با هشتگ #پرچم_اتحاد در فضای مجازی منتشر کنند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif شیوه مشارکت در پویش:
در دهه فجر ضمن ترویج پرچم ایران در فضای مجازی، از حضورتان در راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن پیروزی انقلاب، عکس تهیه و برای رسانه KHAMENEI.IR ارسال کنید، یا با هشتگ #پرچم_اتحاد در فضای مجازی منتشر نمایید.

۰

الله اکبر

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب

الله اکبر

الله اکبر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «الله اکبر ملت ایران لحن و نواى خاصى دارد. چون الله اکبر پیغمبر است، الله اکبر بت شکن است، چون به معناى ناچیز و بى‌مقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت یک ملّت در مقابل استکبار جهانى است.» ۱۳۶۴/۰۶/۰۶
رسانه KHAMENEI.IR همزمان با فرارسیدن شب ۲۲ بهمن و طنین انداز شدن غریو «الله اکبر» مردم ایران اسلامی، لوح «الله اکبر» را منتشر می‌کند.

دریافت تصویر با کیفیت اصلی
حجم: 726 کیلوبایت

۰

خط حزب‌الله ۳۷۹ | پرچم اتحاد

 بخش خبری مهدیه آمل رهبری انقلاب خط حزب الله

خط حزب‌الله ۳۷۹ | پرچم اتحاد

خط حزب‌الله ۳۷۹ | پرچم اتحاد

شماره سیصد و هفتاد و نهم هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان «پرچم اتحاد» منتشر شد.

* سخن هفته خط حزب‌الله، در آستانه ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، راز پیروزی و استمرار انقلاب مردم ایران را بررسی کرده است.

* یادداشت هفته این شماره خط حزب الله با عنوان «انقلاب زنده و روینده» نگاهی به تجربه‌های بی‌نظیر و حرکت رو به آرمان انقلاب اسلامی داشته است.

* «پرچم اتحاد» عنوان پویش‌ جدید بخش تعامل با مخاطب «همگام» است. رسانه KHAMENEI.IR همگام با ملت ایران برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، در قالب پویش #پرچم_اتحاد از کاربران شبکه‌های اجتماعی دعوت میکند تا تصاویر حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن را برای رسانه KHAMENEI.IR ارسال یا با هشتگ #پرچم_اتحاد در فضای مجازی منتشر کنند.

* شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید، دکتر جواد سرخوش تقدیم می‌شود.